Meeluisteren met Rembrandts meest veelzijdige leerling

11-10-2019 (11:22) - Campagnes

Vanaf 17 oktober is de eerste overzichtstentoonstelling van het oeuvre van Nicolaes Maes te zien in het Mauritshuis in Den Haag. 'Nicolaes Maes, Rembrandts veelzijdige leerling' is een titel voor de tentoonstelling die om een verdere introductie vraagt. Wie is Nicolaes Maes, wat maakt hem de meest veelzijdige leerling van Rembrandt en waarom zijn de werken het bekijken waard? Energize ontwikkelde een radiocampagne met drie verhalende commercials die het verhaal uit de doeken doet.
 
Nicolaes Maes is bij het grote publiek niet de meest bekende schilder uit de Gouden Eeuw. Hoe maken we mensen dan toch nieuwsgierig om zijn boeiende werken met rijke verhalen te komen bewonderen? In de campagne wordt het verleden naar het nu gebracht door de doelgroep mee te laten luisteren met Maes. Net als in Maes zijn serie werken 'Luistervinkjes', waarin de vrouw des huizes het dienstmeisje afluisterde of andersom. 
 

Audiogedragen campagne

De serie van drie verhalende radiocommercials zullen alle binnen één reclameblok te horen zijn. In de serie gaan we terug in de tijd met Nicolaes Maes en voice over Kim van Kooten. Zowel in radio als alle overige ingezette middelen (o.a. digital out of home, print, online display), verwijzen we naar de website van het Mauritshuis, waar je nog veel meer ontdekt over deze veelzijdige schilder. 
 
'Kunst is nog waardevoller en boeiender als je het verhaal achter de schilder en de werken kent. Dankzij deze audiogedreven campagne leren mensen Nicolaes Maes echt kennen. Daarmee bevestigt het Mauritshuis opnieuw dat ze hét kenniscentrum van de Gouden Eeuw is', aldus Robin Pas, Creative Director