Meerderheid Nederlanders schendt privacy op social media

05-11-2021 (11:32) - Campagnes

Een ruime meerderheid van de gebruikers van sociale media in Nederland maakt zich bewust of onbewust weleens schuldig aan privacyschending. Dat blijkt uit een onderzoek van Kantar Research in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid onder ruim 1.000 Nederlandse sociale media-gebruikers van twaalf jaar en ouder. Het ministerie van Justitie en Veiligheid start daarom vandaag met de campagne ‘Denk 2x na voor je iets deelt’.
 
Uit het onderzoek uitgevoerd door Kantar blijkt dat 78 procent weleens foto’s of filmpjes deelt van bekenden. Slechts 21 procent van die groep vraagt daarvoor altijd eerst toestemming. Dat betekent dat in totaal 61 procent van de sociale media gebruikers in Nederland dat niet altijd doet en hiermee de privacy van anderen potentieel schendt. Daarnaast blijkt uit onderzoek geïnitieerd door Netwerk Mediawijsheid dat tweederde van de ondervraagden de omgangsvormen op social media onvoldoende sociaal vindt. 82 procent meent dan ook dat het gedrag op social media moet verbeteren. Het ministerie van Justitie en Veiligheid roept daarom tijdens de Week van Mediawijsheid (5 tot 12 november) op om na te denken voordat je foto’s of video’s van anderen deelt. Het belang van deze campagne wordt tevens onderschreven door de Politie en Slachtofferhulp Nederland.
 

Vervelende gevolgen

Bij het begrip privacyschending wordt vaak gedacht aan ernstige zaken. Het zonder toestemming delen van een filmpje op TikTok waarin een aangeschoten vriendin wat rare dingen roept; een foto waar je beste vriend niet zo flatteus op staat op Instagram plaatsen; een screenshot van een Whatsapp-gesprek delen met anderen; of een filmpje van een ruzie op straat op YouTube zetten valt onder dat begrip. Het zijn juist die alledaagse vormen van privacyschending die het Ministerie van Justitie en Veiligheid onder de aandacht wil brengen. In het onderzoek van Netwerk Mediawijsheidgeeft 73 procent aan het negatief te vinden dat sociale normen niet altijd duidelijk zijn online. Het wordt als een van de beste oplossingen gezien om mensen aan te moedigen om met elkaar sociale normen te ontwikkelen over hoe we met elkaar omgaan.
 
Demissionair minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming: “Honden in gekke pakjes, of katten die dansjes doen. Filmpjes waar je geen genoeg van kan krijgen. Maar een aangeschoten vriend op Instagram? Of pikante foto’s van iemand in een Whatsappgroep? Met één klik kan je privacy weg zijn. Denk daarom twee keer na voor je iets deelt. Eén keer voor jezelf. En één keer voor de ander.”
 

Denk 2x na voor je iets deelt

Met de campagne ‘Denk 2x na voor je iets deelt’ wil het ministerie van Justitie en Veiligheid zorgen voor extra bewustwording rond deze privacyschendingen - het zonder toestemming delen van foto’s of video waar anderen op staan, of het verspreiden van andermans teksten of andere informatie op social media en Whatsapp. De campagne vraagt mensen niet zomaar dingen delen, maar eerst nadenken over de mogelijke gevolgen voor anderen.

Katten, als onofficiële mascotte van het internet en misschien grootste ‘slachtoffers’, staan centraal in drie korte interviews waarin ze hun verhaal doen. De website denkvoorjedeelt.nl geeft uitleg over privacyschendingen en biedt tips over wat je wel en wat je beter niet kunt doen. Mensen die last hebben van de gevolgen van deze schendingen vinden hier wat zij kunnen doen en bij welke instanties ze terecht kunnen.
 

Week van de Mediawijsheid

De aftrap voor de campagne ‘Denk 2x na voor je iets deelt’ vindt plaats op vrijdag 5 november. Dit is de eerste dag van de Week van de Mediawijsheid, die dit jaar samen Sociaal Online’ als thema heeft. Demissionair minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming nam vrijdag 5 november het Samen Sociaal Online pamflet in ontvangst van Mary Berkhout-Nio, Programmadirecteur Netwerk Mediawijsheid. Het Netwerk doet onder meer een dringend appèl op platformen en overheid om de roep om betere omgangsvormen serieus te nemen, te luisteren naar wat er onder de bevolking speelt en waar nodig actie te ondernemen. 
 

Credits

Opdrachtgever: Ministerie van Justitie en Veiligheid
Bureau: DOT (D&B, Open Now en TBWA\NEBOKO)
Animatie & sound: Postoffice Amsterdam
Muziek: GUIDO
PR: Hagens PR