Milieudefensie en Wefilm: 'Shell stopt met olie'

05-10-2021 (10:00) - Campagnes

Met de lancering van een spraakmakende korte film start een nieuwe campagne van Milieudefensie. In navolging van de gewonnen klimaatrechtszaak tegen Shell, voert Milieudefensie in deze campagne de politieke druk op voor een klimaatplicht voor vervuilende Nederlandse bedrijven.
 
Milieudefensie wil dat een klimaatplicht voor bedrijven onderdeel wordt van de wet voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO) zodat, naast Shell, alle vervuilende bedrijven verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor hun bijdrage aan gevaarlijke klimaatverandering. In mei verplichtte de rechter Shell haar wereldwijde uitstoot te reduceren in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs.
 

Hoopgevend beeld

Roel Welling, oprichter en creative director van Wefilm: "We wilden een hoopgevend beeld neerzetten dat iedereen zo graag wil zien: CEO’s die vanuit eigen motivatie overstag gaan en actie ondernemen. Zo laten we zien dat verandering niet moeilijk hoeft te zijn, maar vooral een kwestie van doen. Helaas is de de werkelijkheid weerbarstiger en daarom pleit Milieudefensie voor een wet die de bedrijven moet verplichten zich aan de gemaakte klimaatafspraken te houden."
 
Het is de tweede campagne van Wefilm voor Milieudefensie. De eerste campagne 'Ik stem voor onze kinderen' ontving een Lamp in de categorie ‘Communications, Film & Video’ bij de Dutch Creativity Awards.
 

Credits

Opdrachtgever: Milieudefensie
Client responsible: Mike van Ham, Wouter Kolk
Concept: Wefilm Concepts
Creative director: Roel Welling
Strateeg & client lead: Anne van der Ven
Media director: Rocco Stallvord
PR: Blyde
Productie: Wefilm
Director: Beer ten Kate
Producer: Maaike Raat, Louana Tummers
Director of Photography: Thomas Leermakers
Edit: Nick Rozenberg
Grading: Compound