Privacy gaat iedereen wat aan

31-01-2018 (12:24) - Campagnes

In de campagne voor de nieuwe privacywet zijn alle personen en namen anoniem en onherkenbaar gemaakt. Zo laat de campagne zien dat de privacyrechten van burgers beter worden beschermd.


Het Amsterdamse bureau The Oddshop won de pitch van Autoriteit Persoonsgegevens eind 2017. De campagne moet burgers en organisaties aanmoedigen om te achterhalen wat er voor hen verandert door de nieuwe privacywet. 

Oscar Hamming: “Privacy is een gevoelig en actueel onderwerp. De nieuwe privacywet gaat dan ook een aanzienlijke impact hebben op hoe we als maatschappij omgaan met privacy. De campagne maakt duidelijk dat er voor iedereen wat gaat veranderen. Ook binnen ons vakgebied zullen we klaar moeten zijn voor de nieuwe eisen.” 

niemand herkenbaar

Om te laten zien dat de rechten van burgers beter worden beschermd, brengt de campagne niemand herkenbaar in beeld, wat de campagne een opvallend en eigen gezicht geeft. Bovendien zorgt het niet herkenbaar in beeld brengen van modellen ervoor dat iedereen zich door de campagne aangesproken kan voelen. Belangrijk, want de nieuwe privacywet gaat iedereen wat aan. Burgers, omdat zij met de invoering van de nieuwe pirvacywet beter beschermt zullen zijn. Maar ook bedrijven en organisaties, omdat zij hun processen moeten aanpassen om aan de nieuwe privacywet te voldoen. 

 
Op hulpbijprivacy.nl vinden organisaties informatie over de te treffen maatregelen. Ook burgers kunnen op hulpbijprivacy.nl terecht om meer te weten te komen over hun rechten. De campagne bestaat verder uit een online platform, radiocommercials en een informatieve online film.

Credits 

Klant: Autoriteit Persoonsgegevens
Eindverantwoordelijke klant: Merel Eilander, Laura Peels (DPC)  
Bureau: The Odd Shop
Accoun : Willemijn Reuvers, Jip van den Bergs 
Creatie: Nick Philipse, Pieter Schouten, Tim Visser, Thomas Overweg
Design: Bas Aarse

Productiemaatschappij: Sounds like film

Media/PR: Initiative

Online platfor : Slash2