Sam& maakt Nederland bewust van eigen rol kinderarmoede

17-01-2020 (10:08) - Campagnes

Kinderarmoede komt veel vaker voor dan de meeste mensen denken. Zo schat 70 procent van de Nederlanders het aantal kinderen dat in Nederland onder de armoedegrens leeft te laag in of geeft aan geen idee te hebben van de omvang van kinderarmoede. Dit blijkt uit onderzoek van Panel Wizard onder 2.182 Nederlanders in opdracht van Samen voor alle Kinderen (Sam&).
 
Gemiddeld groeit 1 op de 12 kinderen in ons land op in armoede. Vanuit de overtuiging dat je dit vraagstuk alleen sámen kunt oplossen, starten zij vandaag hun campagne met als doel in 2020 alle kinderen in armoede te bereiken. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ondersteunt de campagne.

In Nederland groeien 315.000[1] kinderen en jongeren tot 21 jaar op in armoede. Een aantal dat hoger ligt dan de meeste Nederlanders denken. Zo schat vijf op de tien het aantal kinderen dat leeft onder de armoedegrens veel te laag in en geeft 20 procent aan niet te weten hoeveel kinderen in Nederland opgroeien in armoede. Daarbij geeft een ruime meerderheid aan geen gezin te kennen waarvan zij weten of vermoeden dat zij onder de armoedegrens leven. Dit, terwijl 1 op de 12 kinderen en jongeren in Nederland opgroeit in een gezin dat financieel de eindjes nauwelijks aan elkaar kan knopen. Dat zijn gemiddeld twee kinderen per schoolklas. Vaak kunnen zij niet meedoen aan sport, dansles of schoolactiviteiten omdat er thuis weinig geld is. Sam& biedt één digitaal loket waar ouders en intermediairs (zoals bijvoorbeeld leerkrachten, schuldhulpverleners, huisartsen of wijkteams) eenvoudig een aanvraag kunnen indienen voor meerdere kindvoorzieningen van de bij Sam& aangesloten partijen in hun gemeenten. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Vereniging van Nederlandse gemeenten omarmen het initiatief.
 

Multimediale campagne

 
In een multimediacampagne brengt Sam& de noodzaak om alle kinderen mee te kunnen laten doen, ook als er weinig geld thuis is, de komende tijd breed onder de aandacht. Dit doet zij onder meer in een radiocommercial, display ads, preroll en in advertenties op social media en in dagbladen. Ook is de campagneboodschap op abri’s en buitenreclame in verschillende gemeenten zichtbaar.
 

Credits

Verantwoordelijk bij Sam&: Maura Lenting en Michelle Bonte

Verantwoordelijk bij Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Claire Fransen
Creatie: Fama Volat m.m.v. Studio Lauda en Muiswerk
PR-bureau: NewsLab
Mediabureau: Zigt en Dept
ICT: Netsupport