Sekswerkers maken vuist met #stoptheshamecycle

12-04-2021 (11:36) - Campagnes

Sekswerkers, activisten en internationale creatieven hebben samen de internationale campagne Stop the Shamecycle ontwikkeld. Sekswerkers hebben last van stigmatisering en sociale uitsluiting door bijvoorbeeld familie en vrienden. Daarnaast ondervinden zij discriminatie in het uitoefenen van hun beroep door gemeenten en zakelijk dienstverleners zoals banken, verzekeraars, hypotheekverstrekkers. 
 
Non-profit reclamecollectief Papel & Caneta, sekswerkers, belangenvereniging Proud en het Prostitutie informatiecentrum (Pic) ontwikkelden de campagne tijdens een twee-daagse workshop in Amsterdam. Uit Nederland werkten creatieven en strategen van verschillende bureaus mee aan de campagne. Lisette Donkerlsoot van Caviar regisseerde de campagnefilm.   


Over Stop the Shamecycle

De basis van de campagne is tot stand gekomen in Amsterdam, tijdens een tweedaagse workshop van sekswerkers, activisten, onderzoekers en internationale creatieven. De campagnefilm daagt je uit door de discriminatie-issues in beeld te brengen waar seksworkers dag in, dag uit mee te maken hebben. De verhalen zijn echt, de sekswerkers zijn geacteerd. Dit om de privacy van de sekswerkers te garanderen en mogelijke repercussies te voorkomen. De film is geregisseerd door Lisette Donkersloot en geproduceerd door Zoe Travica.
 
Lisette: "Voordat ik aan dit project meedeed had ik geen idee dat sekswerkers worden buitengesloten door financiële instellingen en het enorme effect dat dit heeft op hun werk. En dat terwijl ik zelf op de Wallen woon. Er is veel onbekendheid hierover en dat houdt vooroordelen en discriminatie in stand. Dit moet veranderen. De sekswerkers die hun ervaringen met ons hebben gedeeld zijn moedig en inspirerend en ik hoop oprecht dat dit project er aan bijdraagt dat de ogen van het publiek worden geopend en dat mensen hun vooroordelen onderzoeken en bijstellen."   De workshop is georganiseerd door non-profitcollectief Papel & Caneta.
 

Over Papel & Caneta

Papel & Caneta (Paper & Pen) is opgericht door Andre Chaves en is een non-profit collectief dat bestaat uit meer dan 500 advertising professionals, strategen, creatieven, jong talent, uit creatieve bureaus wereldwijd. Doel is te laten zien hoe ‘ego-less’ creativiteit tot verandering kan inspireren. Zo zijn al vele impactvolle campagnes rond maatschappelijke thema’s tot stand gekomen. Van het adresseren van misverstanden over vluchtelingen in de VS tot het bestrijden van lockdown-eenzaamheid onder jonge mensen via www.openness.world.
 
Papel & Caneta Amsterdam bestaat uit o.a. Daniella Manca, Fanny Molins, Helene Koole, Leandro Bordoni, Julio Cesar Almeida, Layana Mokoginta, Jessy Moussallem, Laura Visco, Lisette Donkersloot, Maximilian Weigl, Stephanie Sibball, Tim Berkelmans, Tim Claassen, Valerie Raimondi van o.a. bureaus Caviar, 72andSunny.


SWIS Credit

Director: Lisette Donkersloot
Executive Producer: Ellie Goodwin
Producer: Zoe Travica
Production Runner: Marcel Myrtil
1st AD: Yasmin Godo
2nd AD: Brooke-Morgan Henry
Runners: Esther Edusi, Joe Bidmead
Director of Photography: David Foulkes
Focus Puller: Kate Eccarius
2nd AC: Chris Orr
Grip: Gio Nattel
Gaffer: Alex Gibbon
Electrician: Orlando De Silva
Production Designer: Oian Arteta
1st Assistant Art Director: Eliora Darmon
Art Assistant: Joshua Brooks
Art Assistant: Jay Roberts
Hair and Make-up: Luca Chirico
Stylist: Alex Vilcov
Casting: Belinda Norcliffe Casting
Editor: Laura Cairney-Keize
Edit Producer: Beanie Goldsmith
Edit House: Marshall Street Editors
Colourist: Jax Harney
Flame: Martin Waller and Nino Oz
Nuke: Telmo Sousa
Sound Design: Marcin Pawlik
Post Producer: Rebecca Townsend