Swapfiets gooit de deuren open met nieuwe campagne

04-06-2020 (17:39) - Campagnes

In de grote stad zijn ze bijna niet meer weg te denken: de Swapfietsen en hun iconische blauwe banden. Voor een vast bedrag per maand krijg je een fiets die altijd werkt. Naast de grote Nederlandse steden heeft de succesvolle scale-up de overstap gemaakt naar Denemarken, Duitsland en België. Daarom tijd om het merk meer lading te geven met een internationale campagne.
 
“Swapfiets is niet zomaar een fietsenmerk. Het is een heel bijzonder bedrijf. Een groep jonge, ambitieuze mensen die samen proberen fietsen slimmer en moderner te maken. Wij geloven dat een verschuiving van bezit naar gebruik beter is voor iedereen,” aldus brand manager Isabelle Pinckaers. “En hoewel we een goede naamsbekendheid hebben en veel mensen onze blauwe banden kennen, is er nog weinig bekend over waar we in geloven. Niet iedereen weet hoe awesome onze service is, of bijvoorbeeld dat elk onderdeel van een Swapfiets telkens wordt verbeterd met behulp van alle data die wij verzamelen over het gebruik van onze fietsen. Onze product designers kunnen daarmee zorgen dat elke fiets zo lang mogelijk meegaat.”
Vandaar ook dat de nieuwe campagne geen acteurs laat zien, of een fictief verhaal vertelt om een message over te brengen. Integendeel: de campagne is compleet gebouwd met echte medewerkers, echte verhalen en echte beelden. Pinckaers: “Dit is wie wij zijn: een gepassioneerd en intrinsiek gemotiveerd bedrijf. En dit is hoe wij denken dat mobiliteit in steden slimmer en leuker kan. Als jij ook mee wil doen aan die movement: top. Doe mee!”
 

truus

De campagne is ontwikkeld door het kersverse reclamebureau truus. Naast hun creatieve werk voor Netflix en KFC is het de eerste keer dat het jonge bureau een volledige brand campagne maakt. Oprichter Japie Stoppelenburg vertelt: “Ik zeg dit niet om te slijmen maar wij geloven echt in Swapfiets’ purpose en visie. En het voelde voor ons dus ook heel logisch om geen acteurs in te huren of ingewikkelde sets te bouwen. Laten we gewoon een camera zetten op wat er hier allemaal gebeurt.”
 
De campagne wordt de komende weken uitgerold in alle landen op digital out of home, print en (online) videokanalen. Naast een serie video’s in verschillende lengtes is de nieuwe communicatiestijl ook doorgevoerd in alle retargeting en performance.
 

pan-Europees

De campagne is pan-Europees gemaakt met werknemers uit alle landen. "Ook qua werkmethode past het goed bij hoe truus graag werkt", aldus Stoppelenburg. “Wij hebben nooit echt geleerd om één film te maken die we dan doorvertalen op alle kanalen. Voor zo’n merk als dit wil je op Instagram iets anders vertellen dan op een DOOH. En in Amsterdam, waar iedereen het al kent, wil je een ander verhaal vertellen dan in een nieuwe markt als Denemarken. Met de creatieve opzet die we hebben gemaakt ben je modulair en kun je makkelijk optimaliseren of kneden. Door de productie lean en mean te houden konden we ontzettend veel materiaal schieten, en daarmee kan Swapfiets nog wel effe vooruit. En kunnen we voor elk kanaal, elk moment, elk land een eigen asset maken. Als we iets nieuws hebben te vertellen zetten we gewoon de camera’s weer aan en editen we iets nieuws in elkaar. Hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn als je een tof merk bent.”
 

Credits

Klant: Swapfiets
Bureau: truus
Productie: CLIFF