Waarom het Rotterdams Philharmonisch Orkest opvallend buiten de maat speelt
15-12-2021 (17:20) - Campagnes
1 op de 3 mensen met een hartritmestoornis heeft het niet door, of is niet gediagnosticeerd. Dat zijn naar schatting van de Hartstichting 100.000 Nederlanders. Stichting AFIP doet onderzoek naar hartritmestoornissen en heeft in samenwerking met het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Erasmus MC klassieke muziekstukken opnieuw gearrangeerd op de hartritmestoornissen van patiënten.
Vier iconische klassieke stukken werden gekozen om de hartritmestoornissen van Anky, Karsten, Mirjam en Noah te vertolken. Het ongemak van de aandoening wordt de luisteraar meteen op de schouders gelegd wanneer de eerste noten spelen. Soundcircus maakte de muziekstukken op voor het Rotterdams orkest, die als radio commercials worden ingezet met de patiënten als voice-over.
De stoornis Symfonieën
Myrthe Kuipers van stichting AFIP: “Het horen van een hartritmestoornis door klassieke muziek geeft een hele bijzondere, opvallende ervaring. Je hoort direct dat er iets niet helemaal klopt. Hopelijk zet deze campagne mensen aan het denken, en lezen ze zich in over de symptomen en het herkennen van een hartritmestoornis.”
Campagne
De Stoornis Symfonieën zijn samen met geluidsstudio Soundcircus tot leven gekomen en zijn te beluisteren op www.kloptjehart.nl. Er werd ook een Stoornis Symfonie opgenomen op het hart van 11 jaar oude Noah.
Credits
Creatie & Productie: Klaas Verhoeven
Edit: Ot Leendertse
Illustratie: Marcia Finklenberg
Sound design: Sound Circus
Client: Gea Plantinga, Femke Steketee
Muziek: Rotterdams Philharmonisch Orkest
Stichting AFIP - De Stoornis Symfonieën from klaas verhoeven on Vimeo.