WOMEN Inc. lanceert campagne #BeperktZicht in Maand van de Beeldvorming

03-09-2018 (09:30) - Campagnes

Op 3 september roept WOMEN Inc. alle Nederlanders op om één maand lang extra alert te zijn op stereotypering. De organisatie lanceert vandaag de tweede editie van haar campagne #BeperktZicht. Met de campagne wil WOMEN Inc. werkgevers, mediamakers en het brede publiek bewust maken van de (onbewuste) vooroordelen die iedereen heeft, over vrouwen en mannen en hoe ze zich horen te gedragen.


Zo ‘horen’ bijvoorbeeld mannen kostwinner te zijn en worden zij veroordeeld als ze te zorgzaam of lief zijn, terwijl dat bij vrouwen juist andersom is. Door dit soort vooroordelen houden we ideeën over rolpatronen, taakverdelingen en de verdeling van werk en zorg in stand. Bovendien staan we er vaak niet bij stil dat we vrouwen en mannen anders beoordelen. 


Suzan Steeman
, expert arbeidsmarkt bij WOMEN Inc., geeft aan dat stereotypen de keuzes beïnvloeden die meisjes en jongens, vrouwen en mannen, maken: “Zo kiest een vrouw nog steeds minder vaak voor een typisch “mannenberoep” zoals piloot en blijft een man minder snel thuis om voor de kinderen te zorgen. Met de campagne willen we doorbraken creëren in de ongelijkheid tussen vrouwen en mannen op de werkvloer, bij de verdeling van onbetaalde zorgtaken en hun representatie in de media.”