Cannes vandaag (5): nù is het momentum om een nieuw vak DNA te ontwikkelen

22-06-2019 (16:35) - Cannes

Vrijdagmiddag, 21 juni. Het is zonnebrillentijd in Cannes. De wegen van het team #lokhoffenvolten scheiden na vijf dagen hard werken als redacteur voor FONK. Maar niet nadat Robert Volten met een been in het vliegtuig, Ana Coutinho Adriano Henriques (Manager Branding&Campaign TUI and Kras at TUI NL) nog een laatste vraaggesprek heeft ontfutseld. Al was het maar om duidelijk te maken dat het Cannes Festival al lang niet meer alleen door (nog steeds heel veel) bureaumensen wordt bezocht.
 
Leuk even met je te zitten Ana. Vertel: Hoe is de Cannes week voor jou geweest en wat heb je eruit gehaald?
Deze week ging het mij om wederom verbinden. Verbinden met vakvrienden, nieuwe doelgroepen, technologie en vooral met mijn eigen creatieve spirit. Cannes laat mij weer voelen waarom ik de leukste baan van Nederland heb!   
 

teveel in silo's werken

Maar Cannes herinnert mij op sommige momenten er ook aan dat we in Nederland nog teveel in silo's werken en weinig inclusief zijn. Gelukkig worden we langzaam diverser in sexe, huidskleur en nationaliteit op creatieve plekken of als inspirationele leider. 
 

movement supporten

Tijdens Cannes ontstond er dit jaar wel magic toen via het MWG een aantal creatieven, marketeers, tv makers en digital native bureaus nadachten over onze toekomst. De conclusie was dat met de komst van technologie er een nieuwe DNA is bijgekomen in het vak. Een dna dat niet automatisch matcht, zeker als creatie en media ook niet altijd dezelfde taal spreken. De conclusie is dat we allen voelen dat het nu momentum is om een nieuw vak DNA te ontwikkelen, waar iedereen meer dan welkom is. En of we elkaar gaan vinden door scrummend door het leven te gaan... Niemand weet het, maar laten we gaan ervoor. Commitment en kwetsbaarheid (durven) tonen samen en deze movement supporten.
 

investeren in jezelf

Cannes voelt nog steeds een beetje als iets voor bureaus. Wat zou je tegen andere marketeers willen zeggen die nog niet Cannes jaarlijks bezoeken?
Naar Cannes gaan is investeren in jezelf en ook het vak. De Dutch Embassy for Creativity in combinatie met jouw bureaus is een fantastisch startpunt om je mee te nemen in deze reis. Je ontmoet nieuwe mensen in een relaxte en positieve omgeving. Hierdoor ontstaan echte gesprekken, is er openhartige kwetsbaarheid en zijn de dagelijkse silo's in het vak voor even verdwenen. Als marketeers kunnen we ons vak zoveel leuker en beter maken als we in Nederland helpen deze magic voort te zetten en gezamenlijk doorbouwen aan ons nieuwe vak DNA. Het zal gegarandeerd jaloersmakend werk opleveren, sociale vraagstukken helpen kraken en bovenal meer business genereren. Ik ben dan ook super blij dat TUI dit jaar partner is geworden en nodig andere merken uit ook bij te dragen aan het vak.

Leuk! En dus volgend jaar weer?
Zeker! En hopelijk met meer vrienden vanuit alle creatieve uithoeken. Marketeers, media en creatie, mogelijk gemaakt door alle vakorganisaties en TUI.