Op weg naar Cannes met Kyra Roest

14-06-2018 (15:18) - Cannes

Het is dit jaar alweer voor de vierde keer dat de Embassy of Dutch Creativity afreist naar Cannes Lions. Kyra Roest is mede-initiatiefneemster en ambassadeur bij uitstek voor deze club. Ze gaat dit jaar in een heuse BMW 8-i die kant op, allemaal in het kader van duurzaamheid. Wij vroegen haar wat er nu allemaal speelt.


Embassy of Dutch Creativity reist dit jaar voor de vierde keer naar het zonnige Cannes om te laten zien wat er speelt op het gebied van creativiteit in Nederland. Merk jij de gevolgen al van Brexit in Amsterdam? Veel bureaus gaan weg uit Londen en liever niet naar een saaie stad als Frankfurt.

De Embassy of Dutch Creativity is een initiatief van een aantal partijen (ADCN, DDA, IAA Nederland, VEA, Orange Lions). We hebben de krachten gebundeld om samen Nederlandse creativiteit in de spotlight te zetten. Dit doen we inmiddels voor de 4e keer. Hierdoor merk je dat we inderdaad naam maken en dat we terugkerende bezoekers hebben die graag met Nederlanders willen werken. Door deze internationale bezoekers tijdens Cannes Lions en de contacten die hieruit volgen krijg je ook de verhalen over Brexit te horen. Met recht verhalen. Ik heb vooralsnog slechts één partij waarvan ik weet dat ze vanwege Brexit verhuisd zijn naar Amsterdam. Het bureau RE-UP. Marike Nadorp, van de Gemeente Amsterdam zegt daar het volgende over: 

 

"De regio Amsterdam is al geruime tijd een aantrekkelijke plek voor creatieve bedrijven uit de hele wereld om zich te vestigen. Daar zijn meerdere redenen voor: Amsterdam trekt talent uit binnen- en buitenland, de digitale infrastructuur is uitstekend, vanaf Schiphol ben je zo in andere creatieve steden, en innovatie zit hier in het DNA. In onze regio zijn nu 338 buitenlandse bedrijven actief in de creatieve industrie, 130 daarvan houden zich bezig met advertising – voorbeelden zijn Wieden+Kennedy, 72andSunny, Anomaly, 180 en DDB & Tribal Amsterdam. Als een bureau zich hier wil vestigen – of dat nu vanuit Londen is of elders – helpen wij ze vanuit amsterdam inbusiness graag verder om een goed geïnformeerde keuze te maken.”


Kun je iets vertellen over de partners en deelnemers van dit jaar? Zie je accenten verschuiven in vergelijking met de eerste keer dat Embassy of Dutch Creativity naar Cannes ging?

In het allereerste jaar hadden we één dag de Embassy, in jaar twee gingen we naar drie middagen, jaar drie naar vier dagen in een beach club. En dat tussen Google, twitter, en Cannes Lions zelf in. De investering gaat met het formaat van de aanwezigheid omhoog. Dit kan je nooit voor elkaar krijgen als je er niet een gezamenlijk verhaal van maakt. En met zijn allen hetzelfde doel nastreeft. Ook Creative Holland maakt hier deel van uit. Dit jaar zie je dat niet alleen bureaus mee willen doen, ook andere partners doen mee. Denk bijvoorbeeld aan PwC en The Next Web. Mooiste vind ik dat we in de eerste twee jaar onderdeel bij IAA global de ruimte afnamen en dat IAA global nu bij ons de ruimte op maandag gebruikt. Hoe cool dat Marc Pritchard in de Embassy of Dutch Creativity wordt uitgenodigd en dat Euronews bij ons komt filmen! "Goodmorning this is Euronews live reporting from the Embassy of Dutch Creativity….” En zo zetten we dus Nederlandse creativiteit op de kaart. 


Thema van dit jaar is 'Sustainable Creativity'. Het lijkt wel of alles duurzaam moet worden. Hoe maak je creativiteit duurzaam? En wat zou Cannes Lions kunnen doen?

We hebben verleden jaar in samenwerking met Kinetic hierin het voortouw genomen. De uitdaging die we hebben voorgelegd is hoe we een sustainable Cannes Lions festival kunnen creëren. Hieruit zijn verrassende voorstellen naar voren gekomen. En hier gaan we dit jaar op voortborduren. Creativiteit zelf verduurzamen? Goeie vraag. Creativiteit en duurzaamheid zijn bijna een contradictio in terminis. Daar waar we vanuit creativiteit elke keer iets nieuws willen scheppen dat waardevol genoeg is om toegepast te worden willen we vanuit duurzaamheid niet uitputten. Dit maakt de tegenstelling des te sterker en geeft stof tot nadenken.


Kun je iets vertellen over de verschillende sessies die gehouden worden? En waar verheug jij je op?

Iedere dag vinden er diverse sessies plaats in de Embassy. Maandag tot en met donderdag. Van de panels door IAA global in samenwerking met Euronews en Adforum waar we dus gewoon Marc Pritchard kunnen verwelkomen. Guess what: Boris Veldhuysen van Zanten zit ook in één van de panels. Dinsdag Kinetic en PwC, waarbij we met Kinetic doorgaan op het sustainable maken van het Cannes Lions festival en met PwC aan de slag gaan met design thinking. Woensdag hebben we een officieel Nederlands ontbijt met de Freeforce, de Future Bosses lunch met VEA en afterhouren met TNW. Donderdag hebben we Epica op bezoek met bijna veertig journalisten uit de hele wereld, Buma Cultuur vervolgt met een Matchmake sessie en we sluiten de Embassy af met een artiest. Ik mag nog niet zeggen wie het is. Maar dank aan Amp.Amsterdam die het ieder jaar weer mogelijk maakt.

Waar ik me het meest op verheug? Nou wat denk je? De weg ernaar toe natuurlijk! Mooi in een futuristische BMW-i, helemaal in het thema van duurzaamheid en met veel dank aan BMW!