Een BH’tje kopen bij De Telegraaf?

08-05-2016 (20:49) - Column

Het idee achter VT Wonen verf kennen we inmiddels wel, maar dat één van de meest prestigieuze kranten ter wereld nu stapt in het bezorgen van boodschappen, klinkt in eerste instantie een beetje far fetched. Toch is dat precies wat de NYT volgens Bloomberg vanaf deze zomer gaat doen.

 
Als je weet dat de krant een kookwebsite heeft met ongeveer 7 miljoen actieve gebruikers per maand en dat die website een archief heeft met maar liefst 17.000 recepten, dan klinkt het idee opeens een stuk minder bizar. Dat er bij mij toch iets ‘wringt’ heeft vooral te maken met ‘statuur’. 
 
Dat een magazine over wonen ook de verf gaat verkopen die in het blad wordt gepromoot, voelt heel anders, dan wanneer één van de meest prestigieuze dagbladen ter wereld stapt in het bezorgen van boodschappen. Er zit een gapend gat tussen het één (hoogstaande journalistiek) en het ander (het bezorgen van boodschappen). Het is dus vast een slim idee, maar het is in mijn smaakmatrix ook een ‘goedkoop’ idee. 
 
Ik zie NRC bijvoorbeeld niet aan zoiets beginnen. Maar De Telegraaf? Dat klinkt zo gek nog niet. Als je het idee een klein beetje doorvertaalt, kan de uitgever misschien heel goed Cool Cat jurkjes of lingerie van Sapph gaan verkopen nu Roland Kahn’s V&D plannetje in duigen is gevallen. Als mediatycoon John de Mol zich er dan ook nog even mee gaat bemoeien, heb je voor je het weet een nieuwe mega hit. 
 
Nicolette Hulsebos