Gaan we in 2020 nog pitchen?

18-06-2019 (12:40) - Column

Het kost niet meer dan 5 minuten om een accurate eerste indruk van iets of iemand te krijgen. In 1993 werd dit al in het Ambady en Rosenthal experiment getest. Er werd een groep leraren onder de loep genomen, puur op basis van eerste indrukken. In een tijdbestek van 2-5 minuten werden de leraren beoordeeld en later werden deze resultaten vergeleken met hun performance. Wat bleek? De allereerste indruk bleek steeds accuraat en overeen te komen met de daadwerkelijke resultaten van de leraren. Malcom Gladwell noemt dit proces thin slicing en werd er wereldberoemd mee. 
 
Desondanks worden er nog elke dag pitches uitgeschreven. Met soms tot wel 5 tot 7 bureaus in de running. Dit is geen betoog om pitches de wereld uit de wereld te helpen. Iedereen snapt dat een pitch onderdeel kan zijn van een nieuw oriëntatieproces van een merk of organisatie. En een hele mooie kans om een agency te leren kennen. De vraag is alleen: zoals we het nu inrichten – past dat nog bij deze tijd en bij deze wereld?
 

Tijd is geld, ook voor marketeers

Bureaus leven in de wereld van uren. Veel marketeers staan hier niet bij stil, maar elk bureau is afhankelijk van uren die ze verkopen. Maar ook marketeers of merkmensen besteden gruwelijk veel tijd aan het pitchproces. Ondertussen staat de lancering van een nieuw product of dienst in de steigers en vinden er belangrijke veranderingen plaats in de organisatie. Met als gevolg dat belangrijke processen worden overgeslagen, zoals een goede briefing of het debriefingproces – waardoor het vaak gissen is en bestaande ervaringen niet worden meegenomen. Er wordt dan in feite een konijn uit een hoed verwacht, terwijl je echt slimme oplossingen bijvoorbeeld op basis van onderzoek doet en gesprekken over de state of business. Helaas ligt hier vooralsnog de focus niet op. We nodigen gewoon alle bureaus uit, laten ze hun hoofd breken (over een vaak slecht geschreven) briefing en vervolgens krijgen ze 60 minuten om al hun denken in 100 slides te proppen.  
 

Hoe moet het dan?

Zou het niet beter werken als je korte speeddate sessies doet met het daadwerkelijke team dat op het account gaat werken? Misschien door het beantwoorden van één vraag: hoe wil jij dit merk of deze organisatie verder helpen? Het antwoord hierop zegt namelijk zoveel over hoe iemand denkt en opereert. Vervolgens zet je maximaal twee partijen aan de slag met een piepkleine, maar concrete opdracht. Je leert beide bureaus goed kennen, je ziet wat je terugkrijgt voor je geld en hebt een échte werkervaring. Niet eentje waarbij de plantjes er mooi bij staan omdat de freelancers op het project toevallig een goed idee hebben bedacht. Deze ‘tissue briefings’ geven je een kijkje in de dynamiek van een bedrijf en laten je zien hoe een echte samenwerking er aan toe gaat. Ga ook vooral een dagje zitten bij het bureau, proef de koffie, proef de sfeer en kijk wat voor mensen zich hard maken voor jouw merk of organisatie. Ben jij ook zo nieuwsgierig of dit efficiëntere en langdurigere samenwerkingen oplevert? 
 
 
Seema Sharma
creatief directeur Edelman Amsterdam