Grote boodschap voor marketeers.

16-08-2018 (13:48) - Column

Als kind had ik een bijzondere hobby: wc’s bekijken. Op wintersport liep ik altijd voor de groep uit een eettent als verkenner. Ik weet niet of het echt invloed had op de keuze voor een etablissement, maar ik voorzag het gezelschap altijd van detailleerde feedback. Wel of geen blower, type tegels en uiteraard hygiëne. En jawel, empirisch onderzoek wijst uit dat er een verband bestaat tussen de staat van het tegelwerk op de WC en de kwaliteit van het eten.


Logisch zul je zeggen. Immers, restaurateurs die hun zaken goed op orde hebben, zorgen overal goed voor. Dus ook voor hun WC. Dat klopt, maar vanzelfsprekend is het niet. De WC is een blind spot. Passie van ondernemers gaat vaak uit naar koken of naar design. De tent moet er kek uitzien en het eten Out of this world. Niemand begint een restaurant omdat ze zo graag WC’s wilden schoonmaken. En juist daarom schuilen daar kansen. 


In een restaurant in Shanghai zag ik voor de WC een bordje staan: max. speed 2 km/h. Niet veel later begreep ik de waarom. De gehele toiletruimte was 1 groot doolhof van spiegels. Van vloer tot plafond, zonder deurklinken. Wat een feest! Je zult maar echt heel nodig moeten ;-) Overigens kom je dit restaurant alleen binnen door je hand in de bek te steken van een leeuw die ergens in de tuin staat.


Rifugio di Comici in de Dolomieten heeft absoluut de mooiste toiletgroep die ik ooit in een wintersportoord heb gezien. Hypermodern, superschoon en waanzinnig mooi verlicht. En dat alles in de kelder van een kleine berghut. Als je de trap opgaat richting restaurant, maken ze het af met een lekker doorgestylde trap.

 
Tot slot het urinoir in The Felix Bar in HongKong. Op de 28ste etage van het Peninsula Hotel. Alles aan de door Philip Starck ingerichte bar is al fraai, maar de wc’s maken het af. Mannen staan voor hun gevoel tegen het raam aan te urineren, met uitzicht over Hong Kong. 


De grote boodschap voor marketeers: kijk deze zomer goed om je heen op vakantie en relateer het aan je eigen situatie. De prestatie van een merk en het oordeel van een consument hangt af van een groot aantal bevindingen. Van het koekje bij de koffie tot aan de trap naar de wc’s. Welk asset heb je nog onbenut gelaten maar zou zit maar een bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van de Brand Performance? 
 

 

 

 

 

 

 


Arjan Ribbe
HUNT. Brand Performance Agency