Het is tijd om muren te slopen

28-12-2016 (14:00) - Column

De hartslag van het digitale kanaal moet omhoog, zowel aan de klantkant als die van bureaus. Het gaat veel over ideeën, maar te weinig over de uitvoering ervan. Ik geloof in doorontwikkeling, stap voor stap. Waardoor de resultaten op de langere termijn alleen maar beter worden.


Het ontwikkelen en het runnen van het online kanaal hoort hand in hand te gaan. Dat lijkt een open deur, maar is het nog niet. Want ook wij als bureaus hebben het over scrummen, maar kijken daarbij vooral naar de inrichting van losse projecten en besteden te weinig aandacht aan het in productie hebben ervan.

De cirkel van het bouwen, live hebben, vermarkten en verbeteren van je product of dienst zou kleiner moeten zijn.  Omdat alles projectmatig wordt aangestuurd gaat het vaak ten koste van de doorontwikkeling. Met scrums wordt dat wel iets verbeterd, maar de echte integratie met de marketing, campagnes en insights moet écht beter om verschil te maken.

Dat is ook een reden dat we Dept zijn begonnen. We hebben een breed en diep scala aan kennis in huis en zorgen voor het meest logische team voor onze klanten. Het gaat om snelheid, integraal werken, stapjes maken en met elkaar een snellere en slimmere dienst te creëren. Dat is niet makkelijk, zeker niet voor de grotere organisaties waar we voor werken. Want waar liggen de verantwoordelijkheden? Wie doet wat?

Als je iemand vraagt om je website live te zetten krijg je ander resultaat dan wanneer je iemand vraagt je online business te runnen.  Als creatieve, digitale industrie moeten we meer aan de langere termijn gaan denken. Wat je vervolgens nodig hebt, is een serieus team waar de verschillende disciplines dicht bij elkaar zitten, waarin iedereen evenveel verantwoordelijkheid heeft. Waarbij de mensen in het team verder kijken dan alleen hun schakel in de keten. Met een product owner die niet alleen maar gaat over het maken, maar ook over het runnen van de business. Daarvoor is vertrouwen nodig vanuit de directie. Het bureau moet dat vertrouwen waarmaken door resultaten te leveren die het verschil maken.

Je platform, hosting, marketing, campagnes, traffic bij elkaar brengen. Het lijkt complexer, maar ik zie dat het door kleine stappen te zetten juist makkelijker en efficiënter wordt. Als je het samen voor elkaar krijgt de hartslag omhoog te krijgen, leer je sneller en dat leidt gegarandeerd tot een beter product. De markt moet zo werken, maar wij, de bureaus, ook.




Paul Manuel
co-founder van Dept, een internationaal netwerk van leading digital agencies