Not all is lost

21-03-2016 (07:00) - Column

Omvallende kledingwinkels en warenhuizen: de noodklok luidt al geruime tijd. We jammeren en roepen moord en brand. Maar is dat eigenlijk wel nodig?

 
Voor al die mensen die hun baan kwijt zijn, vindt er natuurlijk een hartverscheurende aardverschuiving plaats. Het woord aardverschuiving gebruik ik hier zeer bewust: want not all is lost
 
Het enige wat echt lost is, zijn de warenhuizen en ketens die ondanks of dankzij de vele decennia van hun bestaan, niet meer de vaardigheid hebben om te vernieuwen. Zij missen simpelweg de slag naar vandaag. Gebrek aan lef, gebrek aan visie, gebrek aan ondernemerschap, falend management: stop deze elementen in een snelkookpan en de boel ontploft. 
 
Nieuwere, onderscheidende formules bewijzen dat de consument zich nog steeds wil laten verleiden. Die nieuwe formules  hebben soms een digitale achtergrond en openden pas later winkels en flagshipstores. Anderen openden vanaf dag één fysieke winkels en lieten hun online strategie naadloos op het aanbod aansluiten. Alles kan, zolang de formule onderscheidend is en de omgeving waarin fysiek geshopt kan worden, een feestje. 
 
Winkelen mòet niet meer, maar kàn als je er zin in en tijd voor over hebt. Het klinkt zo simpel, maar dat is het niet voor formules die de slag niet kunnen maken omdat ze de ballast van het verleden op hun rug nog steeds meeslepen. 
 
Is een formule uitgehold? Weg ermee. Investeer in een formule die wel kan werken. Dan is er nog steeds geen instant succes verzekerd, maar de kans erop neemt met sprongen toe. Zo’n houding vergt met name binnen grote organisaties niet alleen ondernemerschap, maar ook moed en de bereidheid van hoog tot laag om mee te schakelen. In het geval van V&D bleek dat een onmogelijke opgave.
 
Vol spanning kijk ik nu naar C&A. Gaan zij het redden? Durven directie, bestuur en aandeelhouders het avontuur aan om echt het roer om te gooien?  Kunnen ze de gelederen eensgezind sluiten? 
Ik ben ervan overtuigd dat het kan. Ik zie het nu alleen nog niet gebeuren.
 



Nicolette Hulsebos