Waarom Nike onze vlaggendrager in Rio wordt

26-07-2016 (12:21) - Column

Over anderhalve week beginnen de Olympische Spelen in Rio. De Spelen zijn hét evenement voor sporters en sportliefhebbers. We weten echter allemaal dat ook dit toernooi door de commercie wordt geregeerd. Sporters zijn uithangborden voor grote merken. De Russen zijn nu al begonnen met het promoten van de farmaceutische industrie en grote kledingmerken bouwen grootse campagnes om supersterren die bij hen onder contract staan. Churandy en Dafne zijn Nike, Ebke is Craft en Usain is Puma. 
 
Hier is een greep uit de nieuwsberichten die we kunnen verwachten deze zomer:
- Puma is wederom de koning van de 100 meter
- Adidas na wereldrecord polsstokhoogspringen in illuster rijtje met Sergei Bubka
- Nietige Errea is de grootste vis in het water en pakt waterpologoud
- Nike hard onderuit op 110 meter horden
 
Hét moment om een plek in de spotlights te vergaren is echter bij de openingsceremonie. Ook voor de sponsor is het een overwinning wanneer een van ‘zijn’ sporters de vaandel het stadion binnen mag dragen. Al maandenlang wordt er gedebatteerd over wie de Nederlandse vlaggendrager mag worden. Dafne Schippers is onze grootste troef en Churandy Martina is onze knuffelantilliaan. Laten die twee nu net allebei Nike als sponsor hebben. 
 
 
 
Jaap van de Venis,
redacteur Fonk