Wennen aan Lay’s

21-04-2016 (13:48) - Column

PepsiCo begint zich te ontpoppen tot een waar knipperlichtconcern. Het bedrijf heeft onder andere de chipsmerken Lay’s en Smiths. Ten tijde van de overname van Smiths werd ervoor gekozen om de naam Smiths volledig te vervangen door Lay’s. Niet veel later werd de naam Smiths in ere hersteld, maar de naam werd niet op alle zakken geplaatst. Nu kiest het bedrijf toch weer voor een andere koers.
 
schijfjes en zoutjes
Aanvankelijk werd besloten om chips onder te verdelen in aardappelschijfjes en zoutjes. De zoutjes (onder andere Hamka’s, Bugles en Wokkels) zouden de naam Smiths dragen en de schijfjes kregen de merknaam Lays toebedeeld. Een duidelijke en overzichtelijke keuze. Nu komt PepsiCo daar echter op terug. Voortaan zullen ook de zoutjes verpakt worden in zakken waar de naam Lay’s op staat. 
 
overtuig de consument
Ondanks het feit dat ‘Lay’s light’ heerlijk allitereert, is de meerwaarde voor de consument wellicht niet direct duidelijk. Hier ligt een mooie uitdaging voor PepsiCo: overtuig ons aardappelhoofden van het belang van de nieuwe koers. Aardappels zijn in Nederland cultureel erfgoed en de frituurpan is heilig verklaard, dus enige voorzichtigheid is geboden bij het verdedigen van het beleid aangaande gesneden zetmeelbommetjes. 
 
nieuw sentiment
Voor de consument zal de keuze voor de nieuwe naam een einde van een tijdperk betekenen. In feite verandert er niets aan de chips. Zout is zout en chips is chips. Voor de gevoelswaarde van de chipsliefhebber verandert er echter wel degelijk iets. Smiths is nostalgie. Smiths bracht ons Flippo’s en Smiths bracht ons grappige zoute staafjes en rondjes. Voor PepsiCo is het zaak om dit sentiment weer terug te brengen. Hoe gaan ze de cursus ‘Leren leven met Lay’s’ vormgeven? Vol spanning wachten we af wat voor geinige vormpjes Lay’s ons gaat brengen, en vooral: brengt de nieuwe naam ook nieuwe Flippo’s met zich mee?
 


Reacties

Hamka's, Bugles, Wokkels. Dat ZIJN de merken. Daar hoeft niet nog een ander labeltje bij, of dat nou Lay's, Smiths, Croky, PepsiCo (die naam klinkt als een heel kinderachtige clown trouwens), Conimex of wat dan ook is. Die merkvervuiling is zonde van de aandacht van 'de consument'. Eraf dus met die overbodige commerciële logotroep. En rap een beetje, stelletje merkknutselaars!
Piet-Hein @ 30-04-2016 11:11 uur