Dille & Kamille genomineerd bij Coolest Dutch Brands

11-12-2020 (17:46) - Cool Brands

Nummer 11 voor Coolest Dutch Brands 2020 is bekend en dat is: Dille & Kamille. Dit bijzondere bedrijf werd in 1974 opgericht door Freek Kamerling als reactie op de toenemende invloed van de wegwerpmaatschappij. De vorig jaar overleden Kamerling had een vooruitziende blik met zijn filosofie van natuurlijk en eenvoud. Het concept van het merk is nu relevanter dan ooit. Ook heel bijzonder; een groot deel van het originele assortiment is 46 jaar later nog steeds te koop in de winkel.
 
Hans Geels is sinds 2013 directeur van het bedrijf. Hij is verantwoordelijk voor de 36 winkels in Nederland en België en volgend jaar gaat het eerste filiaal in Duitsland open. ’Freek had niet kunnen voorzien dat het bedrijf zo in de tijdgeest van nu zou passen. Hij had natuurlijk wel ideeën daarover, maar ik denk dat het hem zou verbazen hoe snel het inmiddels zijn kant is opgekomen’. 
 

Technologie vervreemdt

Wat vind je het meest cool aan Dille & Kamille?
Geels: ‘Wij willen onze klanten weer verbinden met zichzelf, met anderen en met de natuur. Ik geloof wat dat betreft erg in antroposofie: als je druk bent in je hoofd, moet je lekker dingen met je handen doen. Hoofd, hart en handen, dat zijn principes die horen bij het merk Dille & Kamille. Dat vind ik cool. Dat is van deze tijd en goed voor mensen. Dat trekt mij aan in het merk. Als je druk bent in je hoofd, ga lekker bakken of tuinieren. Lekker met je handen bezig zijn, Ik denk dat mensen daar steeds meer behoefte aan hebben. Technologie vervreemdt heel erg. In intermenselijke relaties, in de echte verbinding. Met de dingen die er echt toe doen. Ik roep ook altijd: de winkel van de toekomst is compleet analoog.'

Lees het hele interview met Hans Geels in FONK #300. Heb je geen abonnement op FONK? Meld je hier aan en maak drie maanden gratis kennis met de digitale editie van FONK magazine
 

Over Coolest Dutch Brands

De redactie van FONK selecteert ieder jaar twaalf van origine Nederlandse merken die in aanmerking komen voor de titel Coolest Dutch Brand van het jaar. De genomineerde merken voeren elk op hun eigen manier, sustainability hoog in het vaandel. Ze zijn positief zichtbaar in de media vanwege hun (vernieuwende) product of dienstverlening en weten door intelligente marketing aantoonbaar een breed publiek aan zich te binden.

Eerder in de 2020-serie: Verstegen Spices & Sauces, MUD Jeans, de Edwin van der Sar foundation, Naïf, Aquablu, fairf, FrieslandCampinama, Joolz, SunnyCords, Yoghurt Barn en nu: Dille & Kamille.
 
ConceptD is hoofdsponsor van Coolest Dutch Brands 2020.
Partners Coolest Dutch Brands 2020:  Ruwer en MassiveMusic.