Creatief concept Eurovisie Songfestival 2020 ontwikkeld met ruim 100 Nederlanders

05-09-2019 (11:46) - Creatie

Met de winst van Duncan Laurence op het Songfestival in Tel Aviv zal Nederland in 2020 na 40 jaar weer het Songfestival organiseren. Dat moet een concept worden waarin Nederland zich herkent en dat Europa verrast, vond de organisatie en besloot meer dan 100 Nederlanders te betrekken, de zogenoemde ‘Magic 100’. Strategiebureau Fronteer hielp met het co-creatieve proces. 
 
Onder het motto ‘collaborate or die’ ontwikkelt Fronteer toekomststrategieën en innovatieve concepten voor haar klanten. “Alleen ga je het simpelweg niet meer redden, om toekomstbestendig te zijn moet je co-creëren met stakeholders, consumenten en experts”, zegt Leonie van Mierlo, projectleider en strateeg bij Fronteer. Omdat het team van producenten met dit Songfestival een verbeterslag wil realiseren ten opzichte van voorgaande edities besloot het extra denkkracht nodig te hebben. Fronteer werd gevraagd dit creatieve proces te begeleiden. 
 
Na het organiseren van een purpose workshop om de scope van de uitdaging scherp te krijgen, ging Fronteer aan de slag om de ‘Magic 100’ te horen. Dit is een groep van 100 onbekende en bekende Nederlanders zoals Kim Putters, Howard Komproe, Anna Nooshin, Simone Weimans, Karin Swerink, Alexander Klöpping en Emma Wortelboer. Zij werden bereikt met straatinterviews (consumenten), telefonische interviews (sleutelfiguren uit de Nederlandse muziek-, cultuursector, politiek, mode en media) en co-creatie workshops (experts en thought leaders gespecialiseerd in relevante format-onderdelen). De laatste workshop heeft plaatsgevonden in Rotterdam als gaststad. Van Mierlo: “De kracht van expert co-creatie is om mensen uit verschillende industrieën, in dit geval binnen maar vooral ook buiten de televisiewereld, samen te brengen. In co-creatie vanuit verschillende lenzen ontstaat de magie. Die input gebruiken wij om een aansprekend advies te ontwikkelen.”
 
De ‘Magic 100’ werd onder meer gevraagd mee te denken hoe het Songfestival beter en anders kan: aantrekkelijker, inclusiever, hoe kijkers voor en tijdens het event actiever te betrekken en iets positiefs achter te laten. Op dit moment legt Fronteer de laatste hand aan het Songfestival 2020 concept dat het team van producenten begin september zal voorleggen aan de EBU (red. Europese Radio-unie, European Broadcasting Union).
 
Een greep uit de mensen die als ‘Magic 100’ betrokken zijn: Sjoerd Raaijmakers (Vice NL); Karin Swerink (LINDA.); Anna Nooshin; Kim Putters (Sociaal Cultureel Planbureau); Howard Komproe (cabaretier); Alexander Klöpping (Blendle); Bo The (Boomerang Create); Lucien Spee (Stichting Amsterdam Gay Pride); Sil Geurtsen (EndemolShine); Rick Brink (Minister van Gehandicaptenzaken); Berna Toprak (Women Inc.); Emma Wortelboer (Yung DWDD); Nicky Bruining (FunX); Tim Vermeulen; (Dutch Design Foundation); Conrad van Tiggelen (NBTC Holland Marketing); Chris Heijdenrijk (Sail 2020); Lanette Lanting (Kinderraad).