Mediafreelancers starten coöperatie voor tv-makers

12-11-2020 (16:41) - Creatie

Producenten Erik van der Hoff, Pieter Cerutti en regisseur Tim van Gils hebben een coöperatie voor tv-makers opgezet: De Coproducent. De eerste productie van De Coproducent is het satirische programma De Zak van Sinterklaas voor BNNVARA.
 
De Coproducent is een coöperatie dus dat houdt in dat de leden samen eigenaar zijn. Het begint bij een idee, het wordt samen uitgewerkt en vervolgens wordt het beste team samengesteld om het format te produceren. Het motto van De Coproducent is: samen sta je sterker. 
 

Op maat gemaakt team

Eerder dit jaar zagen de drie initiatiefnemers met hun spontane project Media voor de zorg al hoeveel resultaat je kunt boeken als je de krachten bundelt. In samenwerking met het Rode Kruis brachten zij in korte tijd een grote groep zzp’ers uit de media bijeen met wie zij samen mondkapjes en beschermende middelen voor de zorg inzamelden. Het drietal kwam daardoor op het idee om de coöperatie op te richten. Een plek waar leden hun eigen creatieve ideeën kunnen ontwikkelen, beter maken, verkopen en produceren. Van tv-programma’s tot documentaires, van online content tot drama. Niet alleen, maar met behulp van andere specialisten. Van Gils: ‘Zo blijven freelancers producent van hun eigen idee, bijgestaan met een op maat gemaakt team. Geen trage trajecten, maar korte lijnen zodat de energie in het project blijft.’
 
 
Bijkomend voordeel van een onafhankelijke coöperatie is dat het budget grotendeels naar de uitwerking van de ideeën gaat, omdat er geen vaste mensen in dienst zijn en nauwelijks overheadkosten. Cerutti, uitvoerend producent en penningmeester bij De Coproducent licht toe: ‘De leden van de coöperatie blijven gewoon hun reguliere, freelanceklussen doen, maar binnen de coöperatie ontwikkelen en produceren we elkaars concepten en bepalen we samen hoe de winst wordt verdeeld. We willen dat nieuwe ideeën, en sterke ideeën die om welke reden dan ook nog steeds op de plank liggen, een eerlijke kans krijgen’.