Millennials en kunst: een andere wereld

18-10-2017 (15:01) - Creatie

Kunst reflecteert de goede en slechte momenten van de tijd waarin het is gemaakt. Het is daarom interessant om te zien wat het verhaal van onze millennials is. Zij groeien namelijk op in een politiek en economisch uitdagende tijd. Daarbij willen zij, net zoals bij de generaties voor hen, niet dezelfde fouten maken als hun ouders en grootouders maar juist de wereld verbeteren. Maar hoe positioneert de millenial zichzelf op kunstvlak, in een wereld van sterk veranderende politieke situaties en zelfs nog sneller veranderende technologie? 
 

Afwachten in onzekerheid
 
Toen millennials volwassen werden stortte de economie in, dit heeft hun verwachtingen van het volwassen zijn getekend en onzeker gemaakt. De New York Times spreekt ook wel over “a generation in limbo”, wat letterlijk “generatie in de voorgeborchte der hel” betekent. Nu lijkt dat een beetje overdreven, maar wat ze eigenlijk willen zeggen is dat dit de generatie is die afwacht tot de economie weer stabiliseert. In Engeland bijvoorbeeld zijn de carrièrekansen en de financiële toekomst van jongeren nog onzekerder geworden door het Brexit-referendum, waarbij de oudere generaties de millennials overstemden door tegen het EU-lidmaatschap te stemmen. 
 
Veel jongeren nemen banen aan die niet per sé aansluiten bij hun opleiding en weinig ontwikkelingsmogelijkheden bieden, terwijl ze bij hun ouders blijven wonen. Ze wachten op betere tijden en doen er aanzienlijk langer over dan de oudere generatie om een financieel stabiele situatie te creëren. De New York Times beschreef de situatie van jonge studenten waarbij ook Amy Klein, Harvard-student, werd geïnterviewd. Zij vertelde over de manier waarop zij en haar mede Harvard-studenten omgaan met de situatie: “Wij zijn eigenlijk meer bezig met het creëren van onze eigen manier van leven, gebaseerd op onze interesses, in plaats van de gebaande paden te betreden die de conventionele manier van carrière maken volgen.”
 
Voor Amy betekende dit aansluiten bij een rondtoerende punkrockband. Voor anderen was dit vrijwilligerswerk doen of het ontdekken van hun artistieke talenten. De positieve kant hiervan is dat het voor de kunstwereld kan betekenen dat er nieuwe, onverwachte en spannende stromingen gaan ontstaan. 
 


Reflecties van een gebroken kunstperiode

Het is uiteraard niet eenvoudig om je eigen stijl te vinden in deze uitdagende tijd. Neem bijvoorbeeld Eric Yahnkers, wiens werk is gebaseerd op de popcultuur en expres ongemakkelijke vragen stelt over racisme, seksisme en elitarisme. Eric sprak met Vice over zijn werk en hoe moeilijk het is voor millennials en generatie X’ers om hun plek te vinden in deze politiek-uitdagende tijden:
 
“Mijn meest recente werk gaat over de huidige neo-progressieve socio-politieke kunstperiode en misschien nog wel meer over een groep overwegend blanke, geschoolde, midden-tot-boven-middenklasse-millennials en generatie x’ers die hún moment aan het afwachten zijn. Zij willen deelnemen aan de strijd om zich te verzetten tegen de sociale hervorming en gelijkheid, terwijl ze wanhopig proberen het stigma van hun eigen gepercipieerde voorrechten en voorouderlijke banden te verwerpen. Het is een innerlijke strijd die vaak leidt tot ongemakkelijke aanvallen van overcompensatie, onbedoelde onwetendheid en discriminatie.”
 
In zijn werk verwerkt Yahnkers bekende iconen uit de popcultuur in de context van huidige politieke discussies. Bijvoorbeeld, in zijn tekening ‘Puple Lives Matter’, zien we Prince op een motor in zijn paarse suède pak met zijn beroemde vage blik. Tegenover hem staan twee politieagenten die hem onder schot houden. 
 
“Door dit werk voelde ik me een beetje ongemakkelijk”, vertelde Eric aan Vice. “Het werk refereert aan het paradigma ‘Black Lives Mattter’ versus ‘All Lives Matter’, en is bedoeld om de discussie aan te wakkeren. Prince is de perfecte paarstint om de boodschap te versterken, die zich nu nog bevindt tussen kracht en onwetendheid.” 
 

Is iets ongemakkelijk? Zet het op zijn kop

Ook kenmerkend voor millennials, is dat zij nooit akkoord zullen gaan met het standaard accepteren van de status quo. Neem bijvoorbeeld het bedrijf Beme. Zij creëerden een app waarbij je video’s opneemt en online post, zonder dat je zelf de mogelijkheid hebt om een preview te bekijken of om de video te bewerken. Dit soort initiatieven zijn onderdeel van een grotere trend waarbij millennials de zogenaamd perfecte social media-wereld op zijn kop willen zetten. Casey Neistat, de wereldberoemde vlogger en mede-oprichter van Beme zei tijdens een van zijn vlogs: “De waarheid is zoveel interessanter dan de fictie die we gewend zijn.”
 

Wil je meer verrassend werk zien van onze millennials? Kijk dan naar de speciale Adobe Stock-collectie: caught in limbo