Nationaal Archief moet bekender worden

24-07-2018 (15:25) - Creatie

Het Nationaal Archief begint deze week met een campagne die ontwikkeld is door GH+O Communicatie en Creatie om meer naamsbekendheid te krijgen. Oud-nieuwslezeres Noraly Beyer, hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder, historicus Ad van Liempt, voormalig minister Karla Peijs en geschiedenisleraar van het jaar Tom de Kruif zijn boegbeelden van de campagne.


De campagnefoto’s zijn gemaakt door fotograaf/acteur Thom Hoffman, liefhebber van het Nationaal Archief. Hoffman: “Ik kom er regelmatig en voel me er als een kind in de speeltuin. Een archief gaat pas leven als mensen het gebruiken. Daarom wilde ik graag meewerken aan deze campagne. Mijn campagnefoto’s tonen de gebruikers van de archieven. Zij zijn een venster om naar ons verleden te kijken." 

 

aangrijpend

‘Na het eerste dossier móest ik even naar buiten’, aldus Ad van Liempt op een abri. ‘Ik voelde liefde tussen mijn voormoeder en haar eigenaar’, zegt de bekende stem van Noraly Beyer op de radio. En in een online video vertelt Karla Peijs ‘dat ze die muur van water weer op zich af ziet komen’. Jodenverraad, de slavernij en de watersnoodramp komen heel dichtbij in het Nationaal Archief. Dat maakt een nieuwe campagne de komende weken duidelijk met posters, radiospots en online video’s.

 

voor iedereen

Het Nationaal Archief zorgt dat alles wat er aan archieven binnenkomt wordt bewaard, toegankelijk is en zichtbaar blijft. De echte waarde van een archief zit in het gebruik ervan. Daarom zorgt het Nationaal Archief dat iedereen zo laagdrempelig mogelijk gebruik kan maken van de uitgebreide collectie in de studiezaal en online. De naamsbekendheidscampagne moet gaan bijdragen aan een groter gebruik. De campagne zal de de komende weken te zien zijn in abri’s, maar ook online en op de radio.