Nestlé’s MAGGI schrijft opdracht BNO Packaging Talent Award

22-05-2019 (12:40) - Creatie

Uitdaging voor de Packaging Talent Award 2019 is een ontwerp voor de MAGGI hartige tussendoortjes. Dit is de opdracht:


Deelnemers wordt gevraagd een nieuw verpakkingsdesign te maken voor de reeks hartige tussendoortjes van MAGGI, zodat deze visueel één familie vormen. Er is dit jaar ook ruimte voor jonge productontwerpers, want de fysieke vorm van de verschillende verpakkingen mag eveneens een make-over krijgen. Een andere vorm of ander materiaal kan ervoor zorgen dat verpakkingen beter afbreekbaar of recyclebaar zijn. En er is nog een uitdaging, want er mag een nieuwe overkoepelende naam voor de Maggi-tussendoortjes bedacht worden. Kortom: de opdracht kan zowel eenvoudig als complexer geïnterpreteerd en uitgewerkt worden.


Mooi verhaal

De geschiedenis van het merk is bijzonder: grondlegger Julius Maggi ontwikkelt aan het eind van de negentiende eeuw een procedé waarbij peulvruchten, groenten en kruiden ingedroogd worden en daardoor langer houdbaar zijn. Een geweldige ontdekking in een tijd waarin ondervoeding een groot probleem is. Andere producten zoals het bouillonblokje en de bekende smaakmaker in het bruine flesje volgen later. De geschiedenis van Maggi leest als een mooi verhaal en biedt veel aanknopingspunten voor een ontwerp.


Jury, prijzen en uitreiking

Het ingezonden werk wordt beoordeeld door een vakkundige jury van ontwerpers, marketeers (waaronder Nestlé) en specialisten. De winnende ontwerpen worden beloond met een onderscheiding en een geldbedrag. De hoofdprijs is 1500 euro. De prijsuitreiking is onderdeel van het event SUPERFAST op 25 oktober tijdens de Dutch Design Week 2019.


Niet commercieel

De prijsvraag daagt jonge ontwerpers uit om binnen de kaders van een briefing een verpakkingsontwerp te maken. Het leerproces staat daarbij centraal. Belangrijk is de kennismaking met dit specifieke vakgebied. Auteursrechten blijven bij de deelnemer. 


Aanmelden

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden op packagingtalent@bno.nl. De prijs staat open voor studenten aan ontwerpopleidingen in Nederland en België en ontwerpers die in 2016 of daarna zijn afgestudeerd aan een ontwerpopleiding. Alle informatie, de briefings, de deelnamevoorwaarden voor de prijsvraag in 2019, maar ook de winnaars van de voorgaande jaren, zijn te vinden op bno.nl/packagingtalent.


Over de BNO Packaging Talent Award

De BNO Packaging Talent Award 2019 wordt gesponsord door Nestlé. De prijs is een initiatief van BNO NEXTpack met het doel jong talent enthousiast te maken voor de uitdagingen die het vakgebied packaging design biedt. NEXTpack zet zich binnen de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers in voor de positie en ontwikkeling van brand- en packaging design in Nederland. Aangesloten zijn: 1HQ, Anthem, Bowler & Kimchi, Snow Donuts, Brum Design, De Bataafsche Teekenmaatschappij, dBOD, Design Bridge, FLEX/design, Millford, PROUD design, Reggs, Sogood, Van Heertum, VBAT en Yellow Dress.

De prijs wordt mede mogelijk gemaakt door Packaging Innovations.