Online inzetten om winkelstraten weer vol te krijgen

17-07-2018 (11:12) - Creatie

Online shoppen heeft veel winkelcentra veranderd in halve spooksteden. Een project in Friesland dat binnenkort in de rest van Nederland wordt uitgerold, moet daar verandering in brengen.


Met de marketingapplicatie OF-Cityplan worden de wensen van consumenten en het aanbod van lokale ondernemers aan elkaar gekoppeld. En in tegenstelling tot Facebook en Google, worden deze gegevens alleen gedeeld met de lokale ondernemers die de klant zelf heeft geselecteerd. De aanbiedingen gelden alleen in de winkel, waardoor de consument wordt aangemoedigd de winkel te bezoeken. 

 

winkels zichtbaar

Gert de Lange, een van de initiatiefnemers van OF-Cityplan: “Dit is een initiatief om de uitholling van de lokale economie tegen te gaan. Deze oplossing maakt winkeliers zichtbaarder, verbetert hun communicatie en vergroot hun kennis van de lokale klandizie. Bovendien profiteren consumenten van aanbiedingen die aansluiten bij hun voorkeuren.” 


“Wij willen consumenten, verenigingen en lokale ondernemers met elkaar in verbinding brengen, want dat is hard nodig,” zegt De Lange. “De lokale economie wordt volledig uitgemoord door grote bedrijven die het zich kunnen veroorloven jaar op jaar verliezen te draaien om marktaandeel te veroveren, ten koste van de lokale economie en daarmee lokale leefbaarheid.” 

 

online is een kans

Na de pilot in Friesland is het nu de beurt aan de rest van Nederland. “Internet is geen gevaar voor winkeliers, maar juist een kans,” aldus De Lange. “Maar dan moeten ze internet wel op de juiste manier inzetten. OF-Cityplan is dé tool voor verenigingen en lokale ondernemers om het heft weer in eigen handen te nemen.”