Stadsdeel Zuidoost winnaar internationale City Nation Place Award

08-11-2021 (13:29) - Creatie

Uit meer dan 100 inzendingen is het visuele beeldmerk van Zuidoost winnaar geworden in de categorie ‘beste gebruik van design’ bij de internationale City Nation Place Award. Dit is dé award die jaarlijks wordt uitgereikt voor inspirerende placebranding strategieën en uitingen voor districten, steden en landen wereldwijd.
 
Andere winnaars in zeven verschillende categorieën zijn onder andere Helsinki, IJsland, Chili en Tasmanië. Voor Zuidoost is het winnen van deze award een enorme opsteker voor de positionering van dit gebied én een kers op de taart voor alle partijen die hier de afgelopen anderhalf jaar aan gewerkt hebben.

De jury zag in hoe complex het is om een sterke place brand voor een stadsdeel te creëren en was vooral onder de indruk van het collaboratieve en samenhangende karakter van de ontwerpstrategie voor Zuidoost. Het creatieve resultaat projecteert een opvallende identiteit, erkent de relatie van het stadsdeel met het Amsterdamse merk en stelt individuele burgers in staat hun eigen afkomst te vieren.
 

Aanleiding positionering Zuidoost

De aanleiding voor de positionering en – specifieker - het ontwerpen van een beeldmerk voor Zuidoost is het gegeven dat stadsdeel Zuidoost over 20 jaar zo groot is als de stad Nijmegen, de 10e stad van Nederland. Gezien deze veranderingen is het van belang het unieke karakter en de kwaliteiten van Zuidoost te behouden en te versterken. Het verhaal van Zuidoost is tot stand gekomen in samenwerking met meer dan 150 stakeholders uit de wijk: bewoners, ondernemers, bedrijven, creatieven, culturele- en kennisinstellingen, vertegenwoordigers van de bezoekerseconomie en de gemeente Amsterdam. Een groep creatieven met roots in het gebied heeft meer dan 100 verhalen over Zuidoost verzameld en op basis van dit onderzoek heeft het DNA van Zuidoost kleur gekregen. Zuidoost is creatief, saamhorig, eigengereid, divers, groen & ruim en ondernemend.