Stedelijk Museum vernieuwt online

15-12-2017 (10:16) - Creatie

Lef en vernieuwing zijn het museum niet vreemd: op 15 december treedt het Stedelijk Museum naar buiten met een nieuwe online presence die de opkomende trend van web brutalisme naar het grote publiek brengt. De stijl is heftig en past goed bij hedendaagse moderne kunst, je ziet het als je het doorhebt. En is daardoor typisch Stedelijk.

 

Brutalist webdesign; een opkomende trend

Hoe kun je gebruikers bedienen door in te spelen op hun intuïtie en tegelijk vernieuwend zijn en lef tonen? Net als zijn architectonische voorganger, het brutalisme van bijvoorbeeld Le Corbusier, is web brutalisme een reactie op standaardisatie en overdreven franjes. Rolf Coppens: “Brutalisme heeft niks met brutaal of bruutheid te maken. Taalkundig gezien verwijst het naar rauw beton (naar het Franse “béton-brut”). We gebruiken typografie hier als het ruwe beton van de website. De teksten zijn groot en duidelijk leesbaar. Precies de informatie die je zoekt maar ook zo in your face dat het een artistiek statement is.”
 

Kritische noot

Na de jubeljaren waarin iedere digitale ontwikkeling met luid gejuich werd ontvangen zijn we inmiddels in een kritischer stadium beland. Airbnb, Facebook en Uber zijn niet langer meer de ideale schoonzoon die ze ooit waren. Dit tegendraadse ontwerp van Stedelijk Museum vormt een impliciet statement tegen deze ontwikkeling. Robin Holland van het Stedelijk Museum: “We laten zien dat het allebei kan: een artistiek statement maken en een intuïtieve website. Zoals de White Cube de kunst beter tot zijn recht liet komen, is ook hier de digitale vorm dienend aan de inhoud. Tegelijkertijd is het ook een iconisch nieuw beeld.”
 

over het Stedelijk Museum Amsterdam

Stedelijk Museum Amsterdam is dé plek waar iedereen moderne en hedendaagse kunst en vormgeving kan ontdekken en beleven. Onlangs is de indeling van het gebouw op de schop gegaan waardoor die logischer is en er meer ruimte is voor de vaste collectie. Hoogtepunt en sluitstuk van de herinrichting is de nieuwe, spannende collectiepresentatie STEDELIJK BASE waarbij beeldende kunst en vormgeving samen worden getoond aan slanke, vrijstaande wanden ontworpen door AMO-architecten Rem Koolhaas en Federico Martelli.
 

over Grrr

Grrr is een creative agency gespecialiseerd in branding en interactieve projecten. Het bureau hanteert een human centered approach. Dat betekent simpelweg dat mensen centraal staan; meestal zijn dat de gebruikers van digitale producten.  Eerder werkte het bureau o.a. voor De Melkweg, Het Nationale Theater, Gemeente Amsterdam en The Ocean Cleanup.