Vernieuwd logo Eurovisie Songfestival 2021 verbindt

04-12-2020 (17:21) - Creatie

Het Eurovisie Songfestival, dat komend jaar alsnog in Rotterdam plaatsvindt, presenteert vandaag een vernieuwd logo. “Het nieuwe beeldmerk voor Eurovisie verbindt Rotterdam met de hoofdsteden van de deelnemende landen en staat symbool voor samenkomen, ongeacht de vorm waarin,” aldus Executive Producer Event Sietse Bakker.
 
Het logo voor de afgelaste editie van 2020 — een data gedreven visualisatie gebaseerd op de vlaggen van alle deelnemende landen — vertelde het verhaal van 65 jaar Songfestival. In 2021 kiest de Nederlandse organisatie ervoor om vooruit te kijken en de nadruk te leggen op verbinding en samenzijn. Het beeldmerk is geïnspireerd op een landkaart en verbindt de hoofdsteden met Rotterdam als kloppend hart van Europa in mei 2021.
 
Net als afgelopen jaar is het logo en concept ontwikkeld door bureau CLEVER°FRANKE met behulp van in-house ontwikkelde software. “We hebben de stijl van vorig jaar doorgetrokken naar 2021. Opnieuw simpel, intelligent, minimalistisch en experimenteel. Met een feestelijk tintje, om de terugkeer van het evenement l te vieren,” zegt medeoprichter Gert Franke.
 
“Het Eurovisie Songfestival gaat volgend jaar hoe dan ook door. We hopen in mei de deelnemers, pers en fans in Rotterdam welkom te kunnen heten. Als het kan fysiek, als het moet virtueel,” zegt Sietse Bakker. Het vernieuwde beeldmerk staat volgens hem symbool voor de verbindende kracht van het Eurovisie Songfestival: “En het laat zien dat we open staan voor alles wat de deelnemers ons te bieden hebben.”
 
De identiteit van vorig jaar werd bekroond werd bekroond met een European Design Award en een Red Dot Design Award.