Banken krijgen steeds meer te maken met externe fraude

13-06-2019 (11:27) - Economisch

Banken hebben wereldwijd te maken met steeds meer externe fraude. Vooral fraude als gevolg APP-scams - waarbij consumenten niets vermoedend reageren op nepmails en geld overmaken aan internetcriminelen - zorgt voor veel financiële schade bij de banken. Dat blijkt uit de Global Banking Fraud Survey 2019 van KPMG. 


Een meerderheid van de bedrijven had vorig jaar te maken met een toename van het aantal externe fraudegevallen Zo’n 60 procent geeft aan dat zowel het volume als de waarde is gestegen. Naast scams hebben de banken vooral last van identiteitsdiefstal, het illegaal gebruik van rekeningen, ‘card not present’ fraude en aanvallen van internetcriminelen.' 


werknemers

'Het is opvallend dat de banken aangeven dat de interne fraude niet toeneemt en zelfs daalt', zegt Ferdinand Veenman, partner bij KPMG. 'Dat beeld strookt niet met de toename van externe fraude. De potentiële schade die werknemers kunnen veroorzaken is net zo groot of zelfs groter dan de mogelijke schade door externe fraude. Werknemers zijn immers in staat gebruik te maken van de kwetsbaarheden in de controles om toegang te krijgen tot de meest waardevolle bezittingen van de bank. De bedrijven moeten dan ook veel meer tijd en energie steken in het opsporen van fraude door de eigen medewerkers.'


Uiteindelijk zien de banken het geld nauwelijks terug. Ze slagen er vaak niet in om meer dan 25 procent van het totale schadebedrag terug te krijgen. 'Een bewijs dat het voorkomen van fraude bovenaan de agenda zou moeten staan. De klanten van banken spelen een belangrijke rol in het voorkomen en opsporen van fraude. Vooral bij scams waar de consument de opdracht geeft voor een betaling.'


Lees hier het volledige onderzoek. 


Bureaus

Media

Marketing