Bestedingen Out of Home wederom gedaald

29-04-2021 (13:51) - Economisch

De bestedingen aan Out of Home (OOH) zijn in het eerste kwartaal van 2021 wederom gedaald. Dat blijkt uit cijfers van organisatie Outreach. Bij een budget van 22,6 miljoen euro bedroeg de afname 40 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2020, wat voor het grootste deel nog zonder coronamaatregelen was.
 
Bij digital was de daling van 26 procent minder dan bij de traditionele vormen van OOH waar 47 procent werd ingeleverd ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Het aandeel van digital OOH nam hierdoor toe van 34 naar 42 procent. Met de cijfers van het eerste kwartaal van 2021 kan de balans van een heel coronajaar worden opgemaakt voor de OOH-markt. Logischerwijs bleef de vraag naar buitenreclame achter toen mensen meer thuis moesten blijven.
 

Schade

De schade als gevolg van de maatregelen is een daling van de bestedingen van 40 procent. Dit geldt zowel voor traditionele OOH als digitale OOH. Traditioneel leverde in het coronajaar 53 miljoen in en digital ruim 30 miljoen. De verwachting is dat met de versoepelingen rond de coronamaatregelen en het oplopende vaccinatietempo het herstel van de OOH-markt snel zal beginnen. In de loop van het tweede kwartaal zal de daling worden omgebogen naar een groei ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waarbinnen digital verder zal toenemen in aandeel.

Bureaus

Media

Marketing