BNO Branchemonitor gepubliceerd

29-03-2019 (14:05) - Economisch

Jaarlijks publiceert de BNO een branchemonitor, met daarin informatie over zaken als omzet, bedrijfsresultaat, markten, personeel en kosten. ??Het doel is enerzijds een beeld te geven van de omvang en betekenis van de ontwerpsector, en anderzijds de aangesloten ontwerpers en bureaus de kans te geven hun eigen bedrijfsvoering te vergelijken met die van anderen.

 

De BNO Branchemonitor 2019, met daarin de cijfers over het jaar 2017, laat een actieve ontwerpsector zien waarin bureaus op zoek gaan naar nieuw personeel en zzp’ers beduidend meer uren zijn gaan werken. We zien dit terug in de groei van het aantal werkenden, de omzet per fte en de verdubbeling van de gewerkte uren bij de zelfstandigen. Mogelijk zetten bureaus vaker freelancers in om de workload aan te kunnen.
 

Internationaal ondernemen

Het overgrote deel van de omzet komt nog steeds uit eigen land. Dit geldt zowel voor bureaus als voor zzp’ers. Als er een internationale focus is dan richt men zich vooral op het intensiveren van relaties met bestaande opdrachtgevers, wat overigens ook kenmerkend is aan de manier van acquireren en netwerken in de creatieve industrie.
 

Als we kijken naar de omzet van Nederlandse bureaus in het buitenland dan is die voor bijna de helft afkomstig uit de hoofdactiviteit service en/of experience design. Hiertoe behoren alle vormen van niet tastbaar ontwerp zoals: service design, social design, strategy design, UX-design, interaction design, digital solutions, wayfinding etcetera.
 

De andere helft beslaat industrieel en/of product ontwerp en ruimtelijk ontwerp, interieurontwerp en/of -architectuur. Met de hoofdactiviteit communicatie en/of grafisch ontwerp wordt de minste omzet in het buitenland gehaald omdat deze disciplines sterk cultuur- en taalafhankelijk zijn.
 

Toekomst

Bedrijven in de dienstverlening hebben (anders dan productiebedrijven) loonkosten als voornaamste kostenpost, en zijn daarom erg onderhevig aan winstschommelingen. Een crisis heeft bijvoorbeeld direct invloed op de omzet en pas later op de loonkosten, waardoor een nadelig hefboomeffect op de winst ontstaat. 
 

De crisis ligt inmiddels achter ons en de sector kan nu de kansen benutten om het hefboomeffect ten gunste van zichzelf te gebruiken. We zien bij zzp’ers en kleine ontwerpbureaus al enige verschuiving in het uurtarief. Voor grote ontwerpbureaus liggen er kansen om naar een bredere spreiding van hun inkomstenbronnen te kijken.  
 

Het onderzoek werd, in opdracht van de BNO, uitgevoerd door ABF Research. Het volledige rapport is te vinden op bno.nl/branchemonitor.

Bureaus

Media

Marketing