Candid Group voldoet aan nieuwe privacywetgeving met Piwik PRO

12-04-2018 (10:11) - Economisch

Het verzamelen, analyseren en gebruiken van klantdata is van levensbelang voor de retail, marketing- en mediabranche. Toch voldoen honderden bedrijven en bureaus nog steeds niet aan de strenge privacyregels van de nieuwe wet, die per 25 mei ingaat. Piwik PRO is door Candid Group ingeschakeld om de branche uit de brand te helpen.


Youri van der Mijn, Chief Data Officer van de Candid Group: "Veel adverteerders, bureaus en webshops steken hun kop in het zand, en dat terwijl hun hele businessmodel er aan onderworpen is."  


Vanaf 25 mei gaat de Autoriteit Persoonsgegevens streng controleren of de privacyregels uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden nageleefd. Organisaties die het verwerken van persoonsgegevens niet op orde hebben, riskeren boetes die kunnen oplopen tot 4 procent van de jaaromzet of twintig miljoen euro. Met name voor retailers en ondernemers in de reclame- en marketingbranche is het gebruik van klantdata, onder meer voor het opstellen van profielen en het monitoren en in kaart brengen van online consumentengedrag, een groeiend businessmodel. De nieuwe privacyregels vormen dan ook een grote uitdaging voor de branche.

 

werk aan de winkel

Webshops en websites, bureaus die data verzamelen en verkopen, bedrijven die digitale reclame verspreiden, allemaal moeten ze vanaf 25 mei in veel gevallen expliciet toestemming vragen via een cookiemelding. Consumenten moeten ook precies weten waarvoor ze toestemming geven. Voor het verzamelen, bewaren en gebruiken van hun gegevens, voor het opstellen van een profiel, voor het adresseren van meer persoonlijk gerichte content of reclame. Ze moeten daar op elk moment inzage in kunnen krijgen en net zo makkelijk hun toestemming weer in kunnen trekken. Bovendien moet je garanderen dat al die data veilig zijn opgeslagen en niet gehackt kunnen worden.


Van der Mijn: "Met Piwik PRO krijgen bedrijven en marketeers honderd procent grip op hun eigen data en analytics. Ze kunnen doorgaan met alle activiteiten op het gebied van data op een manier die voldoet aan de nieuwe wetgeving.”

 


 

 


Bureaus

Media

Marketing