Dalend resultaat RTL door lagere kijkcijfers, dalende lineaire kijktijd en investeringen

07-03-2018 (09:00) - Economisch

RTL Nederland heeft 2017 met een lager resultaat afgesloten. Sven Sauvé, CEO RTL Nederland over de jaarcijfers 2017: “De daling van de EBITDA kan worden verklaard door een teruggelopen advertentiemarkt, de dalende lineaire kijktijd en de stevige investeringen in de groei van onze digitale activiteiten."


"Die investeringen hebben afgelopen jaar z’n vruchten afgeworpen. Inmiddels wordt 49% van de kijktijd binnen YouTube Nederland ingevuld door RTL. Videoland heeft een flinke groeispurt doorgemaakt met een stijging van het aantal abonnees met maar liefst 78%. RTL is met Videoland de absolute nummer 2 in Nederland en het enige lokale alternatief voor de grote internationale VOD-spelers. Ons doel is dan ook om niet alleen de nummer 1 te zijn op tv, maar ook hard te groeien als de nummer 1 lokale VOD-aanbieder. Of we dat nu zelfstandig doen of in samenwerking met andere partijen, we hebben de kennis en het platform in huis om de voortrekkersrol te vervullen.”


Jan. t/m dec. 2017 In € x mio  Jan. t/m dec. 2016 In € x mio  Percentage wijziging

Omzet 475                                 495                                  (4.0)

EBITDA  87                                   96                                  (9.4)

EBITA  73                                   85                                  (14.1)

 

Bureaus

Media

Marketing