Data en social maken bestrijding namaak steeds moeilijker

24-04-2018 (10:00) - Economisch

Uit onderzoek, uitgevoerd door MarkMonitor in opdracht van Vitreous World, blijkt dat meer dan de helft van de ondernemers voorziet dat merkbescherming de komende jaren lastiger wordt door technologische ontwikkelingen. Nu al ziet één op de drie merken de omzet teruglopen door deze ontwikkeling.


Om deze reden gaat één op de vijf bedrijven de komende jaren meer investeren in merknaambescherming. Dat blijkt uit cijfers van de jaarlijkse B2B Barometer van MarkMonitor, marktleider op het gebied van online merkbescherming, onder negenhonderd en vierentwintig nationale en internationale marketingbeslissers.

 

meer en niet minder


Merkbescherming wordt bij zeker de helft van de meeste organisaties nog onderschat. Ook vinden de ondervraagde bedrijven dat de merkbeschermingsstrategie die ze nu gebruiken onvoldoende werkt om effectief om te gaan met bijvoorbeeld online criminele activiteiten. De grootste uitdagingen vloeien voort uit data en social media omdat hiermee de doelgroep makkelijk en snel te bereiken is. Iets minder dan de helft heeft de afgelopen jaren meegemaakt dat er inbreuk op merken werd gepleegd en ze zijn er vaak van overtuigd dat dit alleen maar zal toenemen. 

 

namaak ook uit Europa

De meeste namaakproducten komen nog steeds uit China, maar de trend is nu al zichtbaar dat ook andere landen in Azië actief zijn op dit gebied. Ook komt steeds meer namaak gewoon uit Europa. Chrissie Jamieson, VP Marketing bij MarkMonitor: "Volgens het onderzoek zal merkbescherming in complexiteit blijven groeien en als gevolg daarvan is het van essentieel belang dat organisaties hun aanpak aanpassen. Merkbescherming was altijd al een uitdaging voor bedrijven en het is een aandachtsgebied dat aanzienlijk groeit door de toenemende bedreigingen van namaak, piraterij, cybersquatting en andere vormen van merkmisbruik." 


Het onderzoek werd in november 2017 uitgevoerd in opdracht van MarkMonitor door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Vitreous World. Het doel van het onderzoek was om de houding en percepties van marketingbeslissers over online merkbescherming, hun uitdagingen en de stand van de industrie te onderzoeken. negenhonderd en vierentwintig respondenten uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en Zweden zijn ondervraagd in het onderzoek.

 


Bureaus

Media

Marketing