Foutmelding bij online betaling: 1 op 3 probeert opnieuw

17-12-2019 (11:55) - Economisch

Ruim een op de drie Nederlanders voert een online creditcardbetaling opnieuw uit als zij een foutmelding krijgen. Hiervan voert de helft een tweede betaalpoging uit met een ander betaalmiddel, bijvoorbeeld de bankpas. Dit kan leiden tot een dubbele betaling van de bestelling ondanks de eerdere foutmelding.
 
Dat blijkt uit de ICS Creditcard Check, een onderzoek uitgevoerd door Multiscope onder 1000 creditcardgebruikers in Nederland. Een tweede betaalpoging doen met een ander betaalmiddel is niet verstandig, waarschuwt ICS. ‘Ondanks de foutmelding kan het zijn dat de betaling wel is gelukt. Als je de betaling opnieuw met een ander betaalmiddel uitvoert, heb je in feite een tweede koopovereenkomst gesloten. En is het maar de vraag of je je geld makkelijk terug krijgt.’
 
Als je door een storing dubbel betaald met een creditcard voor een bestelling kun je het teveel betaalde bedrag meestal wel terugvragen. ICS ontving in één jaar 405 verzoeken voor restitutie van een dubbele betaling. In 89 procent van de gevallen lukte het ICS om het geld terug te halen voor de creditcardhouder.
 
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de creditcard online het meest wordt gebruikt voor het betalen van hotelovernachtingen en vliegtickets.
 

Top 5 online creditcardbestedingen 2019

1. Hotelboekingen/ overnachtingen (71%)
2. Vliegtickets (54%)
3. Elektronica (36%)
4. Kleding (29%)
5. Tickets voor uitjes (25%)
 
Als een bestelling van goederen niet aankomt dan kun je via je creditcardmaatschappij je geld terugvragen. Dit weet 77 procent van de respondenten. In één jaar heeft ICS 3.748 betwistingen gekregen: verzoeken om betalingen voor niet geleverde producten terug te storten. Het is ICS in 92 procent van de gevallen gelukt om het geld voor cardhouders terug te halen. ??
 

 


Bureaus

Media

Marketing