Geen rijen voor de winkels deze Black Friday

17-11-2020 (10:08) - Economisch

Het vooruitzicht om in de week van Black Friday naar een drukke winkel te gaan, spreekt weinig mensen aan. Nederlandse consumenten winkelen dit jaar liever online vanwege de coronacrisis. Ook geeft een groot deel aan minder uit te willen geven dit jaar. Dat blijkt uit een peiling van reviewplatform Trustpilot onder 2000 Nederlanders.
 
Slechts 5,4 procent van de respondenten geeft aan naar een fysieke winkel te gaan voor de koopjesjacht. Bijna de helft van de ondervraagden (49,3 procent) kiest er dit jaar voor om alleen online te winkelen. Meer dan een kwart van de ondervraagden (26,2 procent) zegt helemaal niet mee te doen aan het koopjesfestijn. 11,2 Procent doet wel mee, maar verwacht minder uit te geven. Een kleine 9 procent van respondenten laat weten dat ze méér uitgeven tijdens Black Friday, Cyber Monday of allebei. Ongeveer 41 procent weet het nog niet.
 

Elektronica populair

Nederlanders voelen over het algemeen weinig druk om tijdens de uitverkoop van Black Friday en Cyber Monday hun slag te slaan. Bijna twee derde van de Nederlanders (62,6 procent) zegt dat het hen niet kan schelen als ze op deze dagen een aanbieding mislopen. Aanbiedingen voor elektronica zijn het populairst op Black Friday en Cyber Monday. Ruim 28 procent van de consumenten zegt van plan te zijn iets in deze productcategorie te gaan kopen. Kleding is ook populair, gevolgd door producten in de categorie 'gezondheid en persoonlijke verzorging.
 

Stuntprijzen

Voor winkels zijn stuntprijzen, juist tijdens de feestdagen, belangrijk om klanten te trekken zo blijkt uit het onderzoek. Tijdens de feestdagen is de prijs van een product de belangrijkste motivatie van consumenten om voor een bepaalde winkel te kiezen. Bijna een derde van de ondervraagden (30,3 procent) zegt dat de laagste prijs bepalend is voor de winkelkeuze. Daarmee zijn de Nederlandse consumenten prijsbewuster dan in 2018, toen een vijfde van hen 'prijs' als belangrijkste criterium noemde in het Trustpilot-onderzoek. De leveringsvoorwaarden (14 procent) en het retourbeleid (9 procent) zijn minder vaak doorslaggevend als in 2018.

 


Bureaus

Media

Marketing