Generatie Z koploper in aankopen decembercadeaus

25-10-2018 (09:50) - Economisch

Uit onderzoek van Trusted Shops blijkt dat van alle generaties, generatie Z (18-24 jaar) het vaakst decembercadeaus kopen. Maar liefst 88 procent van mensen in deze leeftijdscategorie koopt een of meerdere cadeaus voor de feestdagen in december. En dat doen ze zowel online als offline.  


De redenen om online te shoppen verschilt bij generatie Z ook van andere generaties. Voor andere generaties is de voornaamste reden eenvoudig prijzen vergelijken, voor 63 procent van de generatie Z’ers is dit bij uitstek het grote aanbod. De belangrijkste reden om offline te shoppen is voor alle generaties hetzelfde: de mogelijkheid om de cadeaus in het echt te zien en te voelen, de sfeer in de stad en om te voorkomen dat er iets misgaat bij de bezorging. 

 

breed aanbod

Het onderzoek laat zien dat webshops nog veel te winnen hebben als het gaat om generatie Z. Webshops kunnen er niet vanuit gaan dat ze hun marketing alleen voor de oudere doelgroep moeten inzetten, omdat wordt verwacht dat de jongere generatie toch al online shopt. “Voor de december feestdagen doen webshops er goed aan om ervoor te zorgen dat ze een zo breed mogelijk aanbod hebben en dit ook duidelijk in hun december campagnes naar voren laten komen”, aldus Tim Heinen, Country Manager Benelux bij Trusted Shops.

 

kansen

“Daarnaast zijn het product willen zien en voelen en het voorkomen van teleurstellingen door te late of verkeerde levering indicatoren die webshops serieus moeten nemen”, zegt Heinen. Hij is van mening dat e-tailers hun websites zo in kunnen richten dat het consumentvertrouwen toeneemt. “Denk bijvoorbeeld aan een uitgebreide productomschrijving, met 360 graden foto's of productvideo's, duidelijke en juiste informatie over levertijden, betrouwbare klantreviews en kopersbescherming. Deze elementen helpen het consumentvertrouwen te verhogen, ook tijdens de decemberperiode, waarin timing cruciaal is." 


Het onderzoek van Trusted Shops werd onder ruim 1.000 Nederlanders gedaan en het werd uitgevoerd door Multiscope.
 


Bureaus

Media

Marketing