Goede kans op herstel van de cultuursector

13-07-2021 (10:28) - Economisch

Ondanks de vele festivalannuleringen en langdurige sluitingen, betaalt de alternatieve zichtbaarheid van cultuurinstellingen tijdens de coronacrisis zich duidelijk uit, blijkt uit het tweejaarlijkse Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 10.000 mensen. Online programmering, social media campagnes en ludieke acties wakkerden het verlangen sterk aan.

"Het onderzoek onderstreept heel duidelijk hoe onmisbaar cultuur is in het leven van de Nederlander. Het is niet zomaar te vervangen door het kijken van een dvd’tje, zoals minister de Jonge tijdens een persconferentie in mei suggereerde", aldus merkadviseur Hendrik Beerda. "Door de maandenlange sluitingen is het gemis aan culturele ervaringen bij jong en oud heel duidelijk naar voren gekomen. Tegelijkertijd hebben de instellingen tijdens de sluitingen het verlangen goed aangewakkerd door continu contact te houden met de bevolking. In media-optredens op radio en televisie, online campagnes en via social media."


Ontwikkeling draagvlak* cultuursector per provincie (2019-2021)

1. Zuid-Holland: +11%
2. Zeeland: +9%
3. Drenthe: +9
4. Flevoland: +9%
5. Friesland: +9%
6. Limburg: 8%
7. Noord-Brabant: 7%
8. Utrecht: +2%
9. Overijssel: +2%
10. Gelderland: gelijk
11. Groningen: -1%
12. Noord-Holland: -11%
* Draagvlak is berekend op basis van de merkkracht van de 50 bekendste cultuurorganisaties per provincie. Merkkracht bestaat uit 3 dimensies: 1. naamsbekendheid, 2. waardering voor de organisatie en 3. gevoel van binding met de organisatie.


Amsterdamse cultuursector uit de gratie

Opvallende uitkomst van het onderzoek is de sterke terugval van de Amsterdamse cultuursector. Door het wegvallende, buitenlandse toerisme hebben veel hoofdstedelijke cultuurinstellingen het al zwaar. Nu blijkt dat ook onder de hoofdstedelijke bevolking en in de omliggende provincie het bezoekerspotentieel fors is afgekalfd in coronatijd.

 


Bureaus

Media

Marketing