Helft consumenten verkoopt via marktplaatsen

22-07-2021 (11:30) - Economisch

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (55%) verkoopt (tweedehands) producten en diensten via internet of apps. In de meeste gevallen gaat het om de productcategorieën huis & tuin, kleding & schoenen en elektronica. Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam onder bijna 7.000 Nederlanders.

Van alle online verkopers heeft 31% in de afgelopen twaalf maanden één of meerdere producten verkocht in de categorie huis & tuin. Andere populaire categorieën zijn elektronica (22%), kleding & schoenen (22%) en sport, spel & hobby. Onder vrouwen (28%) is het verkopen van kleding & schoenen populairder dan onder mannen (14%). Elektronica wordt daarentegen juist vaker door mannen via online marktplaatsen verkocht.

Het gemiddelde verkoopbedrag is het hoogst in de categorie voertuigen & accessoires (€704). Op aanzienlijke afstand volgen de categorieën kunst & antiek (€119) en sport, spel & hobby (€119). Elektronica is goed voor een gemiddeld verkoopbedrag van €89 en huis & tuin voor €80. De laagste verkoopbedragen vinden we terug bij films, muziek, boeken (€38) en kleding & schoenen (€31).
 

Gebruiksgemak belangrijkste motief

Online verkopers maken hun keuze voor een marktplaats voornamelijk op basis van gebruiksgemak (42%). Ook de populariteit (35%) van het platform is een belangrijk motief. Meer dan één op de vijf verkopers (22%) kiest op basis van (lagere) advertentiekosten. De top vijf wordt gecomplementeerd door betrouwbaarheid (16%) en gebruiksplezier (14%). De minst genoemde motieven zijn kwaliteit van de klantenservice (2%) en verzendopties (2%).
 

 


Bureaus

Media

Marketing