Hoe Mastercard een wereldwijd CSR-programma lokaal relevant maakt

16-10-2021 (09:00) - Economisch

Als wereldwijde speler heeft Mastercard als missie om een inclusieve, digitale economie aan te jagen, waar iedereen ter wereld baat bij heeft. Maar hoe maak je een wereldwijd CSR-programma lokaal relevant? Marene Arnold, Marketing & Communications Director bij Mastercard Nederland, geeft voorbeelden van hoe het betaaltechnologiebedrijf zich hier samen met partners voor inspant.
 

Toegang tot de digitale economie

Wat betekent financiële inclusie in een wereldeconomie die steeds digitaler wordt? ‘’De missie van Mastercard is ‘doing well, by doing good’, het aandrijven van een inclusieve, digitale economie die iedereen ten goede komt door transacties veilig, eenvoudig, slim en toegankelijk te maken. Zo hebben we de ambitieuze doelstelling om voor 2025 ten minste 1 miljard mensen en 50 miljoen kleine bedrijven toe te voegen aan het digitale betalingssysteem,” zegt Marene. ‘’Momenteel hebben we wereldwijd al meer dan 500 miljoen nieuwe mensen verbonden, met behulp van onze lokale partners. Een Nederlands voorbeeld hiervan is het Mastercard Farmer Network. In samenwerking met Rabobank hebben we een financieel platform uitgerold in Oost-Afrika en Azië dat marktplaatsen digitaliseert en boeren en hun kopers met elkaar verbindt. Hiermee hebben duizenden kleine boeren nu toegang tot de digitale economie”.
 

De kracht van een schoolmaaltijd

Een inclusieve economie begint echter bij de basis. “De weg naar financiële zelfstandigheid begint in de schoolbanken,” aldus Marene. Mastercard is sinds 2012 partner van het United Nations World Food Programme (WFP).[1] Met de samenwerking hebben Mastercard, partners en kaarthouders in Europa omgerekend in totaal 22 miljoen euro gedoneerd aan WFP’s schoolmaaltijdenprogramma. ‘’Net als WFP vindt Mastercard het belangrijk om bij te dragen aan een betere toekomst voor kinderen in kwetsbare leefgemeenschappen en de bestrijding van wereldwijde honger en voedselonzekerheid. Door het werk van WFP te ondersteunen en deze kinderen schoolmaaltijden te bieden, stimuleren we dat ze naar school gaan en geven we kinderen meer kans om in de toekomst financiële zekerheid en onafhankelijkheid op te bouwen.’’

Marene vervolgt: ‘’Lokaal maken we dit relevant door rond Wereldvoedseldag (16 oktober), een actie te starten met Deliveroo. Als je in Nederland met je Mastercard betaalt bij Deliveroo krijg je niet alleen €15,- korting op je aankoop, maar wordt er ook een half jaar schoolmaaltijden aan WFP gedoneerd (de gemiddelde kosten van één maaltijd voor een kwetsbaar kind voor WFP bedragen € 0,20). Deze actie loopt een kleine maand en we doneren op deze manier minimaal 1 miljoen schoolmaaltijden aan WFP. We proberen elk jaar een vergelijkbare actie met een grote partner te doen, zo hadden we in het najaar van 2020 een campagne met Fonq waarbij we ook maaltijden doneerden wanneer consumenten met een Mastercard betaalden. Ook organiseerden we in de afgelopen jaren samen met Gault & Millau een charitydiner. Daarnaast lanceerden we in 2019 de bewustwordingscampagne #opgetrommeld op social media, waarmee we samen met influencers aandacht genereerden voor het wereldvoedselprobleem.’’ Marene sluit af: “Uiteindelijk is het einddoel dat iedereen de kans krijgt om mee te kunnen doen aan de economie. Daar zetten wij ons samen met onze partners dagelijks met veel plezier voor in”.

[1] WFP beveelt geen producten of diensten aan.
 
 
fotografie: Jacob Maentz, WFP
 

 


Bureaus

Media

Marketing