INretail: 'Omzet non-food retail daalt, online profiteert wel'

10-01-2019 (10:12) - Economisch

De omzet in de non-food retail daalt, waarschuwt INRetail. Zo krijgt de woonbranche te maken met een daling van 3 procent, de sport retail met 4 procent en de schoenenbranche met 1 procent. Online verkopers blijven daarentegen wel profiteren. 


'Een optelsom van signalen maakt ons behoedzaam', stelt Jan Meerman, algemeen directeur van INretail. 'De totale omzet groeit nog steeds als je retail breed definieert, maar met steeds meer aanbieders en kanalen wordt de koek met meer, ook branchevreemde, spelers gedeeld.' 


Een andere factor waardoor de omzet daalt, is dat consumenten steeds bewuster zijn en daarom meer tweedehands producten kopen. Of ze sluiten een abonnement af op het gebied van kleding of woonproducten. De woonsector kampt bovendien met problemen door de opgedroogde woningmarkt. 


markt veroveren

Wel biedt online nog steeds mogelijkheden om de markt te veroveren. 'De koopmogelijkheden die consumenten 24 uur per dag hebben, zijn natuurlijk ook 24 uur lang verkoopkansen voor ondernemers', aldus Meerman. 'Als je die route kiest dan vraagt dat om een excellente online strategie. Andere factoren, zoals geweldig ontwikkelde sociale vaardigheden van verkoopmedewerkers, zijn cruciaal als je met de fysieke winkel het verschil gaat maken.' INretail introduceert dit jaar daarom een coaching programma dat ondernemers in stappen begeleidt.

 


Bureaus

Media

Marketing