Intelligente marketingstrategieën leggen kansspelbedrijven geen windeieren

08-06-2018 (12:49) - Economisch

Kansspelen zijn ontzettend populair. Niet alleen in Nederland nemen mensen er in groten getale aan deel, maar ook in de rest van de wereld. Het aantal aanbieders van kansspelen is daardoor de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten. Doordat een kansspelbedrijf staat of valt met het aantal spelers, is een uitgekiende marketingstrategie van groot belang. Dit zijn de marketingstrategieën die momenteel succesvol door kansspelbedrijven worden toegepast:
 

Sportclubs sponsoren

Het aantal mensen dat op sportwedstrijden gokt, blijft maar groeien. Daarom richten kansspelbedrijven als Unibet, Bwin en Betway zich ook tot de sportwereld. Zo sponsoren deze goksites bijvoorbeeld sportclubs. Sponsoring maakt tegenwoordig dan ook deel uit van de marketingstrategie van veel kansspelbedrijven. Wanneer we naar het Nederlandse voetbal kijken, zien we dat er geen enkele naam van een gokbedrijf op het shirt prijkt. Hoe dat kan? Omdat online gokken in Nederland volgens de wet nog steeds verboden is en tegenstelling tot het buitenland.
 

Ajax sluit sponsordeal met Aziaten

Zoals gezegd is online gokken nog steeds illegaal in Nederland. Wanneer online gokken gelegaliseerd wordt, is de kans groot dat er straks massaal namen van Aziatische gokkantoren op de shirts van Nederlandse sportclubs prijken. Voetbalclub Ajax heeft een sponsordeal gesloten met het Aziatische gokbedrijf KB88. Een bijzonder lucratieve deal overigens, want het levert de Amsterdammers jaarlijks 400.000 euro op. Op de bekende online casino vergelijker CasinoVergelijker.net lazen we al geruchten over een shirtsponsorcontract tussen Ajax en William Hill. 
 

Exclusief sponsorrecht

Om deze sponsordeal te kunnen sluiten, werd een inventieve methode bedacht. Aangezien het online gokken hier illegaal is, mag de naam van KB88 niet op het shirt van Ajax staan. Daar kwam een oplossing voor. Er werd een sponsordeal gesloten waarbij KB88 het exclusieve sponsorrecht van Ajax in Azië heeft. Zo mag het bedrijf foto’s en video’s van Ajax gebruiken ter promotie van hun activiteiten op bijvoorbeeld sociale media. 
 

Bureaus

Media

Marketing