Jumbo ziet omzet met ruim 1 miljard stijgen

30-12-2019 (11:35) - Economisch

De consumentenomzet onder de Jumbo formule is dit jaar met € 1,027 miljard toegenomen (+14%) tot € 8,432 miljard. Hiermee heeft Jumbo het boekjaar 2019, dat eindigde op 29 december, sterk afgesloten. De totale consumentenomzet van Jumbo Groep Holding komt dit jaar uit op € 8,682 miljard. Daarvan heeft € 165 miljoen betrekking op restaurantketen La Place, dat een omzetgroei realiseert van 10%.
 
De nog niet omgebouwde EMTÉ winkels droegen daarnaast in de eerste helft van het jaar nog € 85 miljoen bij aan de omzet. Het winkelbestand van Jumbo is in 2019 gegroeid naar een totaal van 672. Deze groei komt vooral door de ombouw van de resterende 47 EMTÉ supermarkten (in totaal zijn er 70 EMTÉ winkels omgebouwd) en 4 Agrimarkt winkels naar de Jumbo formule. Daarnaast zijn dit jaar 2 nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt en 2 van het gemakswinkelconcept Jumbo City geopend. De autonome omzetgroei van de bestaande Jumbo winkels ligt in 2019 met 6,5% opnieuw ruim boven de gemiddelde marktgroei van 4% (bron: Nielsen, week 51). In Nederland ziet Jumbo haar marktaandeel daardoor verder stijgen tot boven de 21% in de laatste maanden van het jaar. Jumbo heeft daarnaast in het vierde kwartaal van 2019 op succesvolle wijze haar entree gemaakt op de Belgische markt met de opening van haar eerste drie supermarkten aldaar.  
 

Online investeringen

Met aanhoudende investeringen heeft Jumbo in 2019 de sterke groei van haar onlineactiviteiten vast weten te houden. Het aandeel online omzet van Jumbo is dit jaar doorgegroeid tot ruim 4%. De omzet behaald uit het bezorgen aan bedrijven is zelfs verdubbeld in vergelijking met vorig jaar. Halverwege 2019 hebben Jumbo en de ondernemers van Jumbo winkels afspraken vastgelegd over de groei en ontwikkeling van e-commerce, met name ten aanzien van samenwerking en verdeling van verantwoordelijkheden. Inmiddels zijn 4 hubs geopend voor het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen, namelijk in Den Bosch, Amsterdam, Middelburg en Utrecht. Verdere uitbreiding van het aantal hubs staat voor 2020 op de agenda. Daarnaast wordt hard gewerkt aan capaciteit uitbreiding van de E-Fulfilment Centers (EFC), naast de reeds bestaande EFC’s in Den Bosch en Raalte. Daarvoor is een locatie gevonden in Bleiswijk. Naar verwachting is dit nieuw te bouwen EFC begin 2021 operationeel.

 


Bureaus

Media

Marketing