Junea haalt nieuwe investering op

30-11-2020 (12:31) - Economisch

Innovendo Holding, het bedrijf achter de Junea van onder meer Bas Smit, Marcel Stolk en Patrick Stooker, heeft twee nieuwe investeerders aangesloten. Het zijn de oprichters van The Future Group, Pascal de Koning en Bart Timmer. De Junea is de eerste compacte selfservice automaat voor eten en drinken, die bediend kan worden met een app. Na twee jaar voorbereiding worden in januari de eerste Junea's in Nederland geleverd.

Met Timmer en De Koning haalt Innovendo meer in huis dan alleen financieel kapitaal voor expansie. “Ze zijn dankzij hun ruime ervaring en kennis de perfecte aanvulling op ons bestaande team,” aldus oprichter Marcel Stolk. Timmer en De Koning maakten van The Future Group één van de grootste IT-organisaties van Nederland, afgelopen jaar verkochten zij het bedrijf. De betrokken partijen maken geen financiële details omtrent deze nieuwe deal bekend.
 
De Junea is de eerste compacte selfservice automaat voor eten en drinken. Daarmee is het product een oplossing voor bedrijven waarvoor traditionele catering- en vendingoplossingen niet geschikt voor zijn. Het gaat met name om locaties waar dagelijks tussen de 20 en 100 personen aanwezig zijn, maar waar op dit moment nog geen eten of drinken gefaciliteerd wordt.
 

Bedienen met een app

De Junea is volledig connected en te bedienen met elke smartphone. Gebruikers scannen de QR-code op het apparaat, kiezen een product en betalen met iDEAL, waarna het product direct wordt uitgegeven. Volgens mede Junea-oprichter Bas Smit is dit een geheel nieuwe kijk op de nogal traditionele catering- en vendingwereld: “Een slimme machine gekoppeld aan een app biedt talloze nieuwe mogelijkheden. Denk aan betere targeting, een slimmer prijsbeleid en dataopbouw, zodat de klant veel beter bediend kan worden.”
 

Zelf de prijs bepalen

Wat de Junea ook  bijzonder maakt, is de combinatie tussen het compacte formaat, de slimme software en het ‘smart pricing’ model. Het bedrijf bepaalt zelf de productprijs, waardoor het ook zelf bepaalt of de Junea ingezet wordt een service of juist als een inkomstenbron. “Onze compacte oplossing zorgt ervoor dat goed eten en drinken eindelijk toegankelijk wordt voor ieder bedrijf, dus ook de kleinere organisaties,” vertelt founder Patrick Stooker. “Vroeger kocht je een koffiemachine. Tegenwoordig koop je een merk inclusief beleving, zoals Jura of Starbucks. Dit gaat ook gebeuren met compact selfservice machines voor eten en drinken. De Junea wordt daarin het allereerste in totaal onontgonnen marktsegment.”
 

Klaar voor de markt

Naast de twee nieuwe investeerders, Smit, Stolk en Stooker bestaat het Junea-team verder nog uit investeerder Rob Oudman en de vrouw van Smit, Nicolette van Dam. Het bedrijf is klaar om de markt op te gaan en door te groeien. Dat begint met de officiële lancering van de Junea in Nederland. De Junea Snacks is vanaf januari leverbaar in heel Nederland en nu al te reserveren.
 
Foto (van links naar rechts): Rob Oudman, Nicolette van Dam, Pascal de Koning, Marcel Stolk, Bas Smit, Patrick Stooker, Bart Timmer. 

Bureaus

Media

Marketing