Klarna neemt het Britse HERO over

13-07-2021 (10:12) - Economisch

Klarna neemt het bedrijf HERO over. De overname past in een strategie waarbij Klarna marketingdiensten koopt om zijn financiële kernactiviteiten te ondersteunen. Kort voor het weekend maakten de Zweden de overname bekend. HERO is opgericht in 2015 en heeft retailers en mode- en beautymerken als klant. Het bedrijf verkoopt technologie waarmee winkelpersoneel vanaf zijn website of vanuit een app een 1-op-1 videoverbinding kan opzetten met een klant of met een groep.
 
In de HERO-tool kunnen foto's, video’s en links worden gedeeld. Per chat kan een klant producten reserveren om die vervolgens op te halen bij een nabije winkel, of aan te schaffen bij een webwinkel. Klanten zijn onder meer Levi’s, rag & bone, Chloé, Adidas, Nike en JD Sports. Klarna krijgt er met de overname een marketingtool bij die voornamelijk van nut is voor fysieke retailers. Het biedt een nieuwe vorm van klantenservice. Op het hoogtepunt van de coronacrisis, toen veel winkels dicht waren, gebruikten gehaaide ondernemers het hulpmiddel om persoonlijk contact met klanten te onderhouden vanuit de winkel.
 

Shoptail

In maart 2021 kocht Klarna het Zweedse marketingbedrijf Shoptail. Dat is in Europa actief met productvergelijkers. De technologie is omgebouwd en geïntegreerd tot een marketingmiddel dat Klarna verkoopt aan webwinkeliers, die er hun bereik mee kunnen vergroten. De betaaldienst heeft negentig miljoen klanten aan de consumentenkant en 250.000 aangesloten retailers in Europa en de VS. Investeringsfondsen waarderen Klarna op ongeveer veertig miljard euro.

Bureaus

Media

Marketing