Kunstenbond en Creatieve Coalitie willen €5 duizend compensatie

23-03-2021 (17:15) - Economisch

Professionals in de culturele en creatieve sector lopen door de aanhoudende coronacrisis nog altijd bijna al hun inkomsten mis. Daarom pleiten de Kunstenbond en de Creatieve Coalitie voor een eenmalige compensatie van €5.000. Ook vragen zij culturele instellingen om uitgesteld en geannuleerd werk uit te betalen.
 
Kunstenbond en de Creatieve Coalitie trekken aan de bel bij de overheid en culturele instellingen met cijfers uit ledenonderzoek. Uit een recente ledenenquête van de Kunstenbond en de Creatieve Coalitie (koepel van 43 belangenorganisaties voor werkenden in de culturele en creatieve sector) die werd ingevuld door 2.400 respondenten, blijkt namelijk dat ruim twee-derde van de zzp'ers in 2020 niet betaald kreeg bij corona-gerelateerde annuleringen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat deze groep ook nauwelijks aanspraak maakt op het generieke steunpakket, Tozo3 biedt slechts één op de vijf zzp’ers enig soelaas.
 
Oproep
Kunstenbond en de Creatieve Coalitie pleiten daarom voor een eenmalige overheidscompensatie van 5.000 euro. Daarnaast roepen zij culturele instellingen op de rekening van de crisis eerlijk te delen door te betalen voor werkzaamheden die zijn uitgesteld en geannuleerd.
 
Obstakels generieke noodsteun
Professionals uit de culturele en creatieve sector die niet in aanmerking komen voor Tozo, geven de partnertoets aan als voornaamste reden. Bij de TVL blijkt de eis dat het woon- en werkadres niet hetzelfde mag zijn het grootste probleem. Creatieve zzp’ers wonen vaak in het pand van waaruit hun onderneming administratie voert. Opslagruimte, studio of atelier wordt gedeeld met anderen. Hun werkplek is vaak op locatie, bij een opdrachtgever.
 
Alternatief
Op de vraag ‘met een eenmalig bedrag ter overbrugging ben jij uit de brand geholpen?’, volgt een mediaan bedrag van 5.000 euro. Dit noodzakelijk compensatiebedrag is ruim lager dan de gemaakte bedrijfskosten (7.000 euro) en de inkomensdaling (10.000 euro).

 

Bureaus

Media

Marketing