Loon van freelancers in marketing & communicatie stijgt

02-09-2021 (12:43) - Economisch

Freelancers lijken de coronaperikelen definitief van zich af te schudden. Vergeleken met vorig jaar stijgt hun uurtarief met gemiddeld 6%. Dat blijkt uit recent onderzoek van het freelancer platform Hoofdkraan.nl. Marketeers en freelancers in de financiële sector verhogen hun uurtarief zelf met meer dan 10%. Tot nu toe ligt het uurtarief in 2021 op gemiddeld 46 euro, waar dit in 2020 nog op 43 euro lag.
 
Uit het onderzoek van Hoofdkraan.nl blijkt dat branches Marketing & Communicatie (+11%) en Financieel & Administratie (+13%) bovengemiddeld scoren. Bedrijven hebben meer dan ooit de hulp van marketeers nodig om hun bedrijf in deze turbulente tijd te laten renderen. Financieel adviseurs spinnen garen bij de corona steunmaatregelen voor bedrijven, die extra administratief werk met zich meebrengen.
 

Vier grote steden het duurst

Met een gemiddeld uurtarief van 52 euro vragen freelancers in Amsterdam het hoogste uurtarief van de vier grote steden. Rotterdam staat met 42 euro per uur onderaan het lijstje met grote steden.
 

Ook ondernemers en start-ups herpakken zich

Was er in 2020 nog veel terughoudendheid als het aankwam op het initiëren van nieuwe projecten en het opstarten van bedrijven, dit jaar lijkt dit een stuk minder het geval te zijn. Veel start-ups zijn op zoek naar talentvolle freelancers om hun team tijdelijk te versterken. Bedrijven willen een doorstart maken en ontwikkelen manieren om flexibeler en meer remote inkomsten te genereren.
 

 


Bureaus

Media

Marketing