Luxe barbecue steeds meer een statussymbool

24-07-2019 (11:49) - Economisch

Luxe barbecues zijn razend populair. Maar liefst 30 procent van de barbecueënde Nederlanders ziet de barbecue als statussymbool. Dat blijkt uit het jaarlijkse BBQ-onderzoek van de vergelijkingssite Kieskeurig.nl onder 1042 Nederlanders.  

Met name keramische kamado-barbecues zoals de Bastard en de Big Green Egg zijn erg gewild. Barbecueën is echt een way of life geworden. Uit het onderzoek blijkt dat 97 procent van de ondervraagden de kwaliteit van de ingrediënten belangrijk (43 procent) tot zeer belangrijk (52 procent) vindt. Vooral de bezitters van een luxe kamado-barbecue gaan er speciaal voor naar de groenteboer en slager. Iets meer dan de helft van de ondervraagden kiest voor de producten uit de supermarkt. Ook fijn: er worden steeds minder restjes weggegooid. Deze worden steeds vaker in de koelkast bewaard om later op te eten, een stijging van 7 procent (van 49 procent naar 56 procent).
 
Nederlanders vinden dat ze steeds beter zijn gaan barbecueën. Ruim driekwart van de ondervraagden geeft zich nu een ruim voldoende tot goed, terwijl dit percentage drie jaar geleden maar 45 procent was. Ook vrouwen binden steeds vaker het schort voor. Het aantal vrouwen dat zichzelf een actieve rol aanmeet bij het tuinfeest verdubbelde bijna in een jaar tijd van 13 naar 26 procent. Als er echter een man in de buurt van de BBQ is, dan neemt hij in 95 procent van de gevallen de vleestang uit handen.
 

Knoflooksaus

Dan tot slot het menu; ‘ordinaire’ hamburgers en sateetjes zijn uit en steaks en spare ribs zijn in. Knoflooksaus blijft de onbetwiste nummer één onder de sauzen, terwijl curry en ketchup minder populair zijn geworden. BBQ-saus is de grootste stijger sinds 2016. 

Bureaus

Media

Marketing