Millennials trappen meest in val online fraudeurs

28-07-2020 (12:17) - Economisch

Van de Nederlandse millennials (25 tot 35-jarigen) heeft één op de acht eenmalig of meermalen iets besteld bij een frauduleuze webshop. Dit is 63% vaker dan de gemiddelde Nederlander; waarvan één op de dertien ooit iets besteld heeft bij een frauduleuze webshop. Veelal komen gedupeerden hier pas achter op het moment dat ze niets geleverd krijgen (68%) of wanneer de klantenservice niet bestaat of onbereikbaar is (25%). Dit blijkt uit onderzoek van betaaldienstverlener ICS.
 
ICS ziet een patroon dat jongvolwassenen minder alert zijn op de risico’s van online shoppen dan oudere generaties. Choukri Farahi, manager van het team fraudebestrijding van ICS: “Vaak wordt verondersteld dat 50-plussers tot de kwetsbare groep behoren als het gaat om online fraude. Uit ons onderzoek en in onze dagelijkse praktijk blijkt het tegendeel. Tegelijkertijd zien we dat veel Nederlanders moeite hebben een valse website te herkennen. Uit de resultaten blijkt namelijk ook dat twee derde van de Nederlanders (66%) een frauduleuze webshop van een bekend sportmerk niet konden onderscheiden van de echte. Dat is alarmerend.”
 

In de meeste gevallen bestelden de gedupeerden kleding en schoenen, elektronica en entertainment zoals boeken, speelgoed en games bij de malafide webshops.
 

Top 5 meest bestelde producten bij frauduleuze webshops

Kleding en schoenen (34%)
Elektronica (21%)
Entertainment (14%)
Beauty- en gezondheidsproducten (11%)
Accessoires (10%) 

Bureaus

Media

Marketing