Minder faillissementen in retail

07-05-2018 (15:30) - Economisch

Het aantal faillissementen in de detailhandel daalde in het eerste kwartaal van 2018 met ruim 8 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Voor het jaar als geheel gaat ABN AMRO uit van een daling met meer dan 10 procent.


Het consumentenvertrouwen staat in de eerste maanden van 2018 nog steeds rond het hoogste punt sinds begin 2001.  De omzet en verkoopvolumes nemen dan ook toe. Voor retailers draagt extra omzet vaak direct bij aan de absolute winst, omdat een groot deel van de kosten ‘vast’ is. Winstgevendheid op online omzet blijkt daarbij wel een grotere uitdaging, zeker als schaalgrootte ontbreekt.


uitdaging

Hoewel de daling in het aantal faillissementen en de groei van de verkoopvolumes positief zijn, zijn duidelijke uitdagingen aanwezig. Niet iedere retailer herkent zich in de positieve omstandigheden. De grote concurrentie en het veranderende consumentengedrag zijn daaraan mede debet.


online omzet stijgt sterk

De sterkste groei zit hierbij bij de inline omzet. In de eerste twee maanden van het jaar nam deze met 20,9 procent toe. Hierbij steeg vooral de internetomzet van de ‘fysieke’ retailers van wie het zwaartepunt offline ligt hard (+23,9). De omzetstijging van ‘pure’ webwinkels bedroeg 19,1 procent in de eerste maanden van 2018.


Bureaus

Media

Marketing